Ny bok: Press Stopp. Landsortspressen regerade i 100 år men havererade på 7 år. Vad var det egentligen som hände?

Händelserna och maktspelen bakom dagspressens stora kris under de dramatiska åren 2012–2019 är temat för boken PRESS STOPP.

Sedan millennieskiftet har tre fjärdedelar av Sveriges dagstidningar bytt ägare, många av dem har sålts flera gånger.

PRESS STOPP berättar historien om hur en av Sveriges mest traditionsfyllda institutioner närmast föll samman. Och hur de som ville bryta Bonniers och Schibsteds makt i stället spelade dem i händerna.

Vid millennieskiftet fanns det 35 ägare till Sveriges då 100 dagstidningar. I dag ingår alla utom en i de tre ägargrupperna Bonnier, Schibsted och NTM, Norrköpings Tidningars Media.

Förklaringen till den dramatiska förändringen är att digitaliseringen tog en väg som ingen räknade med. Alla de goda råd och förutsägelser om framtiden som experter och journalister kom med genom åren visade sig vara helt fel och till stor del kontraproduktiva när Google och Facebook tog över annonsmarknaden.

PRESS STOPP är resultatet av flera års intensiv research. Intervjuer med nyckelpersonerna ger läsaren en unik inblick i vad som egentligen skedde. Författaren analyserar också tidningsbranschens utveckling och framtid. Kommer dagspressen att överleva? Och i så fall – vilka tidningar kommer att bli vinnare?

Journalisten, författaren och krönikören Anders Malmsten fick Stora Journalistpriset för lanseringen av Dagens Medicin. Med 40 års praktisk branschkunskap på såväl nationell som internationell nivå bestämde han sig för att göra vad ingen tidigare gjort: att i detalj gå till botten med händelseförloppen under den svenska dagspressens mest omvälvande era hittills.

För recensionsexemplar, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com

För kontakt med författaren, mejla anders@malmstenmedia.se