Ny bok: Slaget om rut - 20 år med Hemfrid av Monica Lindstedt och Susanne Bark

Ny bok: Slaget om rut - 20 år med Hemfrid av Monica Lindstedt och Susanne Bark

I år är det 20 år sedan Monica Lindstedt startade hemserviceföretaget Hemfrid och lade grunden för en helt ny bransch. Tillsammans med DI-journalisten Susanne Bark släpper hon nu boken ”Slaget om rut – 20 år med Hemfrid” som skildrar företagets resa och debatten om rutavdrag och hushållsnära tjänster.

– Många har glömt hur omdebatterade tjänster i hemmet och rutavdraget har varit under de här åren. Jag ville skriva en bok som berättar den historien, och som kan inspirera andra entreprenörer att tro på sina idéer och våga utmana invanda attityder, säger Monica Lindstedt, som fortfarande är styrelseordförande för Hemfrid.

Boken skildrar Monica Lindstedts historia som entreprenör och turerna kring rutavdraget, som till slutinfördes 2007. Tongivande politiker som Maud Olofsson (C), Marita Ulvskog (S) och Ulla Andersson (V) intervjuas för att ge en bild av rutreformen och det hätska ordkrig som ofta kallats pigdebatten. Slaget om rut – 20 år med Hemfrid beskriver samtidigt den tidvis dramatiska tillväxtresa som Hemfrid gjort och hur det är att bygga upp en organisation på en politisk arena.

– Jag höll på att slå knut på mig själv för att få ihop både familj och karriär. Jag insåg att det måste vara fler som har svårt att få tiden att räcka till och behöver hjälp i hemmet, och då startade jag Hemfrid, säger Monica.

Hemfrid var först ut på marknaden med vita hushållsnära tjänster när företaget startades 1996. I dag är tjänsterna en del av vardagen i Sverige och branschen sysselsätter fler än 20 000 människor i runt 17 000 företag, varav många drivs av kvinnliga entreprenörer. Förra året gjorde 668 000 svenskar, mer än var tolfte skattebetalare, avdrag för hushållsnära tjänster. De vanligaste kunderna är småbarnsfamiljer som tar hjälp med städning och annat för att få ihop sitt livspussel.

Branschen är också högaktuell i debatten om nyanlända eftersom rutreformen lyfts fram som ett kostnadseffektivt sätt att skapa nya jobb, bland annat av finansminister Magdalena Andersson.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com tel 070-696 1057.

För kontakt med Monica Lindstedt, ring 070-425 15 50 eller Frida Koff på Hemfrid, 070-445 37 00.

Kategorier