Ny bok: Strålande tider - hur jag gjorde Elekta till ett världsföretag av Larry Leksell

Larry Leksell har utvecklat det världsledande strålteknikföretaget Elekta som tillverkar avancerad teknik för bland annat behandling av cancer. Larry Leksell startade företaget 1972 och idag finns den avancerade tekniken på fler än 6 000 sjukhus världen över och behandlar och hjälper mer än 150 000 patienter varje dag.

Det har dock inte varit någon lätt resa, företaget har varit nära konkurs vid flera tillfällen men räddats i sista stund. Larry Leksell beskriver på ett personligt sätt den entreprenörsresa han har gjort för att ta sin pappa Lars Leksells uppfinningar till kommersiell tillverkning i ett företag som är börsnoterat och i dag har 3 500 anställda över hela världen och omsätter 10 miljarder kronor.

I boken beskrivs också författarens dramatiska familjebakgrund.Hans Mormor Eudossia von Bricker, kallad ”Babushka” föddes i Rostov vid Svarta havet 1891. Eudossias pappa hade varit general hos tsaren och hon och barnen togs till fånga och sattes i fängelse där Larry Leksells mamma Ludmilla föddes 1918. De lyckades rymma och flydde till Turkiet och Tyskland och bodde sedan i Frankrike, Spanien och Italien. Ludmilla träffade Lars Leksell på en kongress i Oslo. Mamman avled dock i cancer när Larry var 13 år.

Larry Leksell och hans familj arbetar i dag mycket med filantropi. Han har varit ordförande i Stockholms stadsmission i tio år och startat Leksell Social Ventures, LSV, som är ett icke vinstdrivande investeringsbolag som stödjer samhällsentreprenörskap och social innovation. De samarbetar med kommuner och landsting och arbetar bland annat med integrationsfrågor. De har till exempel samarbeten med Norrköpings kommun och en skola i Järvaområdet. LSV ser kontinuerligt på framtida möjligheter inom social innovation.

Strålande tider är skriven i samarbete med Petter Karlsson.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com

tel 070-696 1057. För kontakt med Larry Leksell, ring 08 587 257 01

Kategorier