Ny bok: Tankar om tro och andlighet med intervjuer med Håkan Nesser, Sonja Aldén, Dogge Doggelito mfl

Ӏr du verkligen kristen?
Jag trodde du var smart”

Det har länge varit nästan lite skamligt att tala om och praktisera en religiös tro i Sverige. Men något har hänt. I dag är det många som i stället talar om en ”frälsningstrend”. Tankar om tro och andlighet - 16 livsberättelser innehåller femton djupintervjuer med totalt sexton personer, som alla är framgångsrika och välkända inom sina yrkesområden.

De flesta av dessa har förutom sin personliga tro även ett aktivt engagemang i kyrkor och församlingar. I boken finns representanter för akademi, kultur, massmedia, underhållning, entreprenörskap och sport. Ingen är teolog eller präst, men alla har gudstron som gemensam nämnare.

Några har sin barnatro kvar, andra har kommit till tro senare i livet. I Tankar om tro och andlighet växer det fram en tydlig bild av att det sker en sorts påkristning i Sverige. I boken intervjuas Sonja Aldén, Malin och Niklas Aronsson, Ebba Busch Thor, Dogge Doggelito, Emanuel Karlsten, Angela Kovács, Martin Krite, Maria Ludvigsson, Håkan Nesser, Fred Nyberg, Maria Schottenius, Dan Svanell, Patricia Tudor Sandahl och Klara Zimmergren.

Ann Thörnblad är journalist, författare och diplomerad psykosyntesterapeut. Tidigare har hon bland annat skrivit intervjuporträtten i Skål! 14 berättelser och På tal om tro … 15 röster.

Boken presenteras vid ett seminarium i Almedalen den 3 juli 10.00 på Frälsningsarmén, Mellangatan 21 i Visby. Arrangör är tidningen Dagen.

Tankar om tro och andlighet ges ut i samarbete med Brasel Publishing.

Recensionsex beställs genom mail till info@ekerlids.com

För mer info kontakta Kjell-Erik Sellin, Brasel Publishing, 0709-24 28 00