Tre dagar av fantastisk musik, elektrisk stämning och glada besökare resulterade i en succé för Alive Festival 2022.

Succé för Alive Festival - Första upplagan nästan slutsåld!

Tre dagar av fantastisk musik, magisk stämning och glada besökare resulterade i en succé för Alive Festival 2022. “Vi hade inte kunnat hoppas på ett bättre avstamp!”, säger Patrik Schultz, Marketing Director & Booking Manager.

Den 7-9 juli anordnades Alive Festival för första gången i Borlänge City. Förväntningarna har varit stora och kombinationen mellan hårt arbete och en otrolig drivkraft i hela festivalteamet har tagit festivalen ända in i mål!

Vi är otroligt stolta över att få meddela att den första upplagan av Alive har gjort ett avstamp över våra förväntningar med en nästintill slutsåld festival, där till och med de extrainsatta biljetterna för lördagen gick åt även de, som motsvarade ca 6.000 unika besökare och omkring 16.000 registrerade besök. Besökarna har enligt våra förhoppningar varit i alla åldrar och överskridit generationer – något vi stolt kunnat erbjuda i och med Trygg festival-konceptet som vi arbetar hårt efter och har haft en otroligt hög närvaro av vakter, poliser, socialarbetare med flera som alla bidragit till att skapa en trygg festival för alla.

Höjdpunkterna från festivalhelgen är många! Under torsdagen fick Anis Don Demina hela publikhavet att sjunga och gunga; “En entertainer av rang” enligt recenscenter på plats. Man beskriver även dödsmetallerna från Vansbro, In Mourning, som “blytunga!” och Hov1s fans väntade i timmar framför Humble Stage (stora scenen) inför deras spelning under torsdagsnatten som avslutade den första festivaldagen.

Anis Don Demina på Humble Stage, torsdagen.

Hov1 på Humble Stage, torsdagen.

På fredagen fick Falun-grabbarna, Peter Åberg och Broder Henrik Rapp, fina betyg från både publik och lokalmedia; ”De är musikaliskt begåvade och det är ett otroligt flyt i texterna”, skriver BT. Även Borlänge-artisten ALVA drog till sig en publik som växte med varje låt hon brände av på scen tillsammans med sitt band och på festivalens största scen väntade en peppad publik på stjärnskottet Myra Granberg som dansade, sjöng med och klappade händer under hela spelningen. Fler namn som festivalbesökarna såg mycket fram emot var bland annat Johnossi som gjorde ett stopp på Alive under deras Europaturné och flerfaldigt Grammis-nominerade Newkid som bjöd på den avslutande spelningen på stora scenen till en svårslagen publik.

Peter Åberg på Park Stage, fredagen.

ALVA på Park Stage, fredagen.

Johnossi på Humble Stage, fredagen.

Lördagen fick sig en rivig invigning av Falu-bandet The Radiovisions som lockade till sig allt fler i en jämn takt och publiken drogs med i den energirika spelningen. Några andra som väckte besökarna till liv var Borlänge-bandet Raketklubben som fick publiken att studsa omkring och skriksjunga med tillsammans med ledsångaren Linn Grins på scen. Nationalteaterns Rockorkester hade ett brett omfång av äldre såväl som yngre publik under anhalten av sin sista längre turné. På samma scen bjöd även Hoffmaestro på en fantastisk show senare under kvällen; “Jag tror Borlänge är den stad vi har spelat mest i, och vi älskar att komma hit”, berättar sångaren Jens Malmlöf.

Nationalteaterns Rockorkester på Humble Stage, lördagen.

Hoffmaestro på Humble Stage, lördagen.

Sist ut på Park Stage var Mimikry; Borlänges egna rock- och punkfantaster, och popdrottningen Veronica Maggio på Humble Stage. “Hon bjöd på en härlig blandning av gammalt och nytt, av lugnt och fartfyllt och publiken var med henne från första till sista ton. Det var många gånger mäktig allsång och bra drag”, skriver recenscenter.

Veronica Maggio på Humble Stage, lördagen.

“Nu hoppas vi på en stor uppslutning i Borlänge så att festivalen får leva kvar”, var Mimikys trummis, Jonas “Heavy” Stentäpps egna ord innan de rev av sin dundrande spelning – och stor uppslutning blev det!

“Det känns riktigt bra och vi har redan börjat diskutera festivalen 2023. Vi ha inte alla siffror än men det känns som att vi har byggt en bra grund att stå på. Vi har varit otroligt sparsamma men ändå hållt kvalité på topp och det är väldigt många som har hjälpt till”, berättar Patrik Schultz.

Fotograf för samtliga bilder: Jonas Grönholm.