A36, Per Persson & Nya packet och Horndal klara för Putte i Parken, Karlstad

A36, Per Persson & Nya packet och Horndal klara för Putte i Parken, Karlstad

Putte i Parken i Karlstad släpper tre nya akter. Det handlar om A36, Per Persson & Nya Packet och Horndal som alla är klara för festivalen som går av stapeln 30juni-2juli.

Scenprogrammet till Putte i Parken börjar ta form. Sedan tidigare har man presenterat Cornelia Jakobs, Daniel Adams Ray, Lovad, Nause, Emil Assergård och Erika Jonsson.

Nu släpper Putte i Parken tre nya akter till festivalens stora scen - Stage of Joy. Rapparen och grammisvinnaren A36,  Per Persson & Nya Packet samt metal-bandet Horndal.

- Vi ser med glädje fram emot att få slå upp portarna till årets festival på Norra Fältet! Det breda utbud av artister på båda våra scener Stage of Joy och Nemis, gör att vi hoppas kunna ge de allra flesta en anledning att besöka festivalen helgen efter midsommar, säger Emelie Fredriksson, projektledare för Putte i Parken, Karlstad.

A36

Ingen kan ha undgått förra årets monsterhit ”Samma gamla vanliga” - låten som tog Skandinavien med storm då den överskridit 50 miljoner streams på Spotify. Den göteborgsbaserade hitmaskinen A36 har på två år lyckats fånga sin publik genom kombinationen av hans unika ton med influenser från fransk hiphop. Sedan genomslaget 2020 har han samarbetat med artister som Aden, Jireel, Macky och Ricky Rich där hans närvaro bringar nya dimensioner till hiphopsverige. På det efterlängtade debutalbumet ”Area36” imponerar han med ett ännu bredare register genom hits som Motorola och BLOCK, det är därmed inte konstigt att A36 är namnet på allas läppar. I årets Grammis vann han utmärkelsen ”årets nykomling” – en sak är säker, A36 är här för att stanna.

Per Persson & Nya Packet

När Per Persson lämnade Trasse Lindéns Kvintett i slutet på 80-talet kom han att påbörja en resa vilken kom att sätta honom på kartan som en av Sveriges mest skickliga låtskrivare. Bandet han skapade, Perssons Pack, debuterade år 1989 med albumet “Kärlek och dynamit”. Men mest kända för den breda allmänheten blev de förståss för 1991 års skapelse “Tusen dagar härifrån”, där en ung Jakob Hellman dyker upp på sång och även spelade in under eget namn. Genom åren har Per Persson spelat in tillsammans med Engmans Kapell, Sofia Karlsson och under 2020 syntes han i Så mycket bättre, där han tillsammans med Plura framförde just “Tusen dagar härifrån” inför en publik bestående av bland andra Jakob Hellman.

När Perssons pack år 2014 tackade för sig genom en fullsatt spelning på Nalen fortsatte Persson under eget namn. Men det dröjde inte länge innan suget efter att spela i band åter smög sig på, där och då föddes Per Persson & Nya Packet. Och visst är det något nytt, men den digra katalogen är lika tidlös som den alltid varit.

Horndal

Horndal spelar en korsning av metal, sludge och hardcore men kallar själva sin musik rostig metal. Bandet har rötter i den lilla bruksorten Horndal i Dalarna och har tagit på sig ansvaret att vara språkrör för den döende landsbygden.  Bandets andra album "Lake Drinker" från april 2021 är Sveriges hårdaste genomslag på länge. Musikaliskt stor, hård och skrymmande. En politiskt relevant, arg och vemodig berättelse om den svenska bruksortens förfall. Och nu med en strimma nytt hopp/hot från Big Tech Google.

Kontakt:

Emelie Fredriksson, Projektledare