Tre nya akter till Putte i Parken

Tre nya akter till Putte i Parken

Putte i Parken i Luleå släpper tre nya akter. Det handlar om Avantgardet, The Magnettes och Cleo som alla är klara för festivalen som går av stapeln 14-16 juli.

Scenprogrammet till Luleås nya sommarfestival Putte i Parken börjar ta form. Sedan tidigare har man presenterat Nause, Fricky, Rebecca & Fiona, Lovad och Emil Assergård. Dessutom kommer RIX FM Festival att inleda festivalen med en artistkavalkad som ännu inte är offentliggjord.

Nu släpper Putte i Parken tre nya akter till festivalens stora scen - Stage of Joy. Det handlar om Pajalas stoltheter The Magnetts, Västerbottens hip hop-drottning Cleo och indiesensationen från Nybro; Avantgardet.

- Det känns som att vi har ett spännande program på gång till den första upplagan av Putte i Parken i Luleå. Med det här släppet börjar vi närma oss en komplett lineup. Men det ska fortfarande in ytterligare någon artist på Stage of Joy. Sen jobbar vi även på en scen 2 med lokala band så vi får anledning att återkomma med fler släpp den närmsta tiden, säger Robin Lindquist, projektledare för Putte i Parken i Luleå.

Avantgardet
Sedan debuten 2016 har bandet hunnit släppa fyra fullängdare, göra hundratals spelningar, erhållit tre Grammisnomineringar samt att sångaren och frontpersonen Rasmus Arvidsson tilldelats pris från SKAP som årets textförfattare för sina socialrealistiska skildringar. Den kreativa kraft som tagit form runt Avantgardet har förmodligen sin förklaring i den genuina kärlek, ärlighet, dedikation och glädje som bandet förmedlar tillsammans med sin publik.

The Magettes
I Norrbotten behöver The Magnetts knappast någon närmare presentation. Pop-gruppen med rötterna i Pajala har tagit länet, Sverige och världen med storm sedan debutalbumet ”Ugly Youth” släpptes 2017. Under 2021 släppte bandet två specialskrivna singlar “We Make It Look Easy” tillägnad Luleå Hockey och “Tangerine Skies” tillägnad Luleå Pride. 2021 signade de med det nya musikbolaget K51, där ”Monster” blev den första gemensamma releasen.

Cleo
Cleo är redan en levande legend på den svenska musikscenen. Hon dök upp på riktigt i och med sin första EP som släpptes 2007. Sedan dess har hon samarbetat med tunga namn som Adam Tensta, Kristin Amparo och Linda Pira. 2011 kom debutalbumet och 2014 släpptes singelhiten "Vem e Han". Sedan dess har Cleo graverat in sitt namn i den svenska musikhistorien. Cleo har genom åren nominerats till flertalet priser och vann titeln Årets Live på Manifestgalan 2016. Cleo har en förmåga att beröra som få andra kan konkurrera med.