Byline: Kristian Pohl för Zap PR

OMSTART SVERIGE INNAN VÄGEN TILLBAKA BLIR FÖR LÅNG

Sverige, nu är det dags att vi vaknar upp ur vårt ide och kommer igång igen innan vägen tillbaka blir för lång.

Psykisk ohälsa finns inte bara bland unga utan i alla åldrar! Isoleringen gör att dem som redan var ensamma innan pandemin blir ännu mer ensamma idag vilket gör att depressionen och utanförskap blir än värre. Man får inte förringa hur viktigt det sociala samspelet oss människor emellan är. Tar man bort den biten så kommer det ge effekter som på lång sikt garanterat påverkar samhället i stort.

Vi måste vara rädda om dem som arbetar och som drar in pengar till vårt samhälle.
Dessa måste på ett tryggt och Corona-säkert sätt få komma tillbaka till arbetet, vilket det finns färdiga lösningar för. Istället för att invånarna ska minska trängseln genom att inte åka kommunalt, bör aktörerna istället öka kapaciteten för att motarbeta smittspridningen, speciellt när resurser finns i den privata sektorn. Låt alla turistbussar som just nu står stilla runt om i landet med permitterade förare förstärka pendeltåg, tunnelbana och bussar.
Låt oss alla hjälpa till på bästa sätt, på så vis vågar människor komma tillbaka till sina arbetsplatser eftersom detta skulle minska trängseln drastiskt.

- I går kväll ringde min gamla vän Lisa Hallberg som kört buss sedan 1973 i SL-trafiken och säger ”Johan, jag har inte fått köra buss på ett halvår nu, det är ju det jag kan”...
Jag inser att äldre inte ens får arbeta när dom själv så önskar. Har man arbetat ett helt liv och vill fortsatt arbeta kan det inte vara rimligt att begränsa den möjligheten. För många äldre i arbetslivet är just arbetet den enda sociala kontakten. Arbetslinjen går helt förlorad när vi hela tiden talar om satsningar på dom som inte arbetar som t ex. förlängd höjd
A-kassa, säger Johan Ekman, VD och Grundare av EkmanBuss Flexibussitet och
EkmanResor 1st Bussness Class.