Giftångest skapade EkoLeko

- Jag trodde att alla leksaker var giftfria. Läskigt nog är det inte så. Dessutom är okunskapen stor om hur gifterna påverkar våra barn och vår miljö, säger Madeleine Limé.

Bristen på kunskap om gift i leksaker är stor och många småbarnsföräldrar kan inte skilja på vilka leksaker som är giftiga respektive ogiftiga. Många tror även att vi är skyddade via regler och lagar, men plötsligt kommer ett giftlarm om en produkt som man tidigare har trott varit helt säker, som till exempel i fallet med nappflaskorna i höstas. Utöver att EkoLekos leksaker är giftfria, är de även tillverkade och transporterade under miljövänliga och rättvisa förhållanden.

- Jag ville göra något konkret för våra barn och klimatet, där affärsidén bygger på produkter som är etiskt, socialt och miljömässigt hållbara. Jag är övertygad om att man kan driva ett framgångsrikt företag som bygger på socialt ansvarstagande i praktiken, säger Madeleine Limé med en MBA från Warwick och som tidigare har drivit golfföretag och har en bakgrund i finansbranschen.

Madeleine menar att många människor vill vara miljömedvetna men att det är svårt att hitta helt rätt produkter. Det blir som ett lotteri för konsumenten, eftersom det är så många aspekter att tänka på ur miljösynpunkt; tillverkningsprocessen, materialen och transporterna för att bara nämna några.

- Nu erbjuder jag en butik där allt är kontrollerat, både ur gift- och klimatsynpunkt. Jag tänker även på av vem leksakerna tillverkas och väljer gärna rättvis handel, säger Madeleine.

Att värna om miljön är inte en trend utan en livsstil som fler och fler anammar. Det är svårt att förändra sitt liv helt och hållet, men när det finns en jämförbar produkt som är bättre för miljön är valet ganska lätt. Om den dessutom är giftfri och ska användas av barn så blir valet ännu lättare.

Ekoleko har över 250 olika produkter från ett 30 tal leverantörer och är idag ensam i Sverige om att sälja mjukdjur från Senger, skallror från Earnest Efforts, bumeranger från Wallaby, stämplar från Sunnysue och byggbitar från PlayMais.

För mer information kontakta:
Madeleine Limé, grundare och VD
m.lime@ekoleko.se