Fokus på lågpris fortsätter påverka försäljningen av ekologiska livsmedel

Fokus på lågpris fortsätter påverka försäljningen av ekologiska livsmedel

Försäljningsvärdet för ekologisk mat i svenska livsmedelsbutiker minskade med 1,8 procent under det andra kvartalet 2023 jämfört med samma period året innan. Precis som de närmast föregående kvartalen är nedgången ett nettoresultat av stigande priser men ännu större nedgång i sålda volymer.

De kraftiga prisökningarna på alla sorters livsmedel har gjort att konsumenter håller igen på sina inköp. Ekoprodukter väljs regelbundet bort till förmån för billigare konventionella alternativ eller billigare ekologiska produkter (till exempel färs istället för helt kött).

– Alla små val kan påverka ekoförsäljningen. Välj ekologiska havregryn, mjölk och grönsaker så är du med och bidrar till högre biologisk mångfald, mindre gifter i miljön och ett bättre liv för djuren, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Utvecklingen skiljer sig något mellan kategorier. För mejeriprodukter var försäljningsvärdet under årets andra kvartal i det närmaste oförändrat (-1,5 procent), men volymerna minskade med 10,9 procent. För ägg ökade försäljningsvärdet med 17,0 procent. Den kraftiga uppgången uppstod genom en kombination av höjda priser och en ökad volym. För frukt och grönt minskade försäljningsvärdet med 5,0 procent, i huvudsak en effekt av minskade volymer medans priserna förändrades marginellt.

– Det är glädjande att äggförsäljningen ökar, vi hoppas att det håller i sig. Det betyder mycket för alla ekologiska äggproducenter som dagligen ser till att djuren får gå utomhus och sprätta och picka, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Om Svenskt ekoindex

Kvartalsrapporten “Svenskt ekoindex” följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är en del av projektet “Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.