Hemköp i samarbete med ekobönder

Inflation och höga matpriser har bidragit till en minskande försäljning av ekologisk mat och dryck. Nu inleder Hemköp och Ekologiska Lantbrukarna ett samarbete för att påverka försäljningen av ekologiska livsmedel positivt.

Under hösten 2023 kommer ett antal ekobönder genomföra butiksdemonstrationer i lokala Hemköpsbutiker från norr till söder och prata ekologiskt med kunder och personal. Ekologiska Lantbrukarna hoppas att tillfällena dels kan leda till ökad kunskap om ekologiskt, dels driva försäljningen av ekologisk mat och dryck.

– Det här är ett riktigt bra initiativ och ett bra sätt att samtala och interagera med våra kunder för att öka kunskapen om och lyfta fördelarna med ekologiskt. Två år i rad har vi haft dagligvaruhandelns högsta eko-försäljning och vår ambition är att fortsätta behålla den positionen, säger Simone Margulies, vd på Hemköpskedjan.

I samband med EKO-september gick Hemköp ut med information om en långsiktig satsning som innebär att alla klubbmedlemmar numera får dubbla bonuspoäng vid köp av alla ekologiska och KRAV-märkta produkter. Hemköp, och Axfoodkoncernen som Hemköp ingår i, är ensamma i dagligvarubranschen att ha ett mål om ekologisk försäljning. Målsättningen är att Hemköps försäljningsandel av EU-ekologisk och KRAV-märkt mat ska uppgå till 10 procent senast 2025.

– Det är hoppfullt att Hemköp vill ta på sig ledartröjan och driva ekoförsäljningen, det gör gott för den biologiska mångfalden och djurens välmående, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Ekologiskt jordbruk bidrar med många miljönyttor, såsom ökad biologisk mångfald och renare vatten. Därför finns det två nationella eko-mål inom livsmedelsstrategin:

• 30 procent av jordbruksmarken ska vara ekologisk till 2030
  • 60 procent av inköpen i offentliga kök ska vara ekologisk till 2030

Det finns även ett mål på EU-nivå som säger att 25 procent av EUs jordbruksmark ska vara ekologisk till 2030. Flera av de svenska miljömålen utvärderas även mot mängden ekologisk odlingsmark.

– Genom att köpa mer ekologiskt kan man som konsument aktivt bidra till att vi når våra gemensamma miljömål. Vad man väljer i butiken spelar roll, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Satsningen genomförs inom Ekologiska Lantbrukarnas projekt “Marknadspiloter” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.

Relaterat innehåll