Ulrika Brydling färdigställer förrätten tillsammans med Felicia Ahlström på Fräkentorp säteri under Lunch hos ekobonden i Sörmland, juni 2022. Bild: Max Peterson

Pressinbjudan: Inspirerande ekolunch på Kärragärde

Den 20 september arrangeras "Lunch hos ekobonden" av Ekologiska Lantbrukarna i Halland. Under dagen kommer det serveras en trerättersmeny på ekologiska råvaror från trakten, tillagad av kocken och Årets kock-jurymedlemmen Ulrika Brydling.

"Lunch hos ekobonden" i Halland, hålls på Kärragärde utanför Tvååker och evenemanget är i första hand till för inbjudna politiker, lokala beslutsfattare samt anställda inom kommun, region och offentliga måltider. Lunchen syftar till att inspirera till mer eko i offentliga måltider och uppmärksamma de nationella målen för ekologisk produktion och konsumtion.

- Vi halländska ekobönder ser fram emot att visa upp vår verksamhet och de mervärden som vår produktion skapar, tex bättre djurvälfärd och mer biologisk mångfald, säger Gun Ragnarsson, ordförande i distriktsstyrelsen för Ekologiska Lantbrukarna Halland.

Dagen kommer att bjuda på en trerättersmeny baserad på ekologiska råvaror som är producerade i Halland. Menyn är komponerad och tillagad av kocken och är jurymedlem i Årets kock.

- Det är alltid lika roligt att laga mat på ekologiska råvaror som ekolantbrukarna i närområdet producerat själva! Det ger ett sånt mervärde till mig som kock men också för den som ska äta all den goda maten som ska serveras på eventet. Det är över den goda maten som nya kontakter knyts, nya möjligheter skapas och kunskaper ökar, säger Ulrika Brydling, kock och riksstyrelseledamot för Ekologiska Lantbrukarna.

Förutom att deltagarna får avnjuta god mat kommer dagen bland annat innehålla kunskapsfördjupande föredrag om Sveriges miljömål och de globala hållbarhetsmålen. I den svenska livsmedelsstrategin finns det mål att 60 procent av maten inom offentliga kök ska vara ekologisk och att 30 procent av jordbruksmarken ska vara ekologisk till 2030. Hallands län har idag 13.1 procent, vilket är under rikssnittet på 20.2 procent.

Fakta om Lunch hos ekobonden

• Varje år arrangeras fyra lunch hos ekobonden i olika regioner runt om i Sverige
  • Lunch hos ekobonden riktar sig till lokalpolitiker, upphandlare och personal som på något sätt hanterar administration eller tillagning av mat inom offentlig sektor
  • Evenemanget finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin