Priskoll för ekobonden på Brunnby lantbrukardagar

Under Brunnby Lantbrukardagar arrangerar Ekologiska Lantbrukarna ett seminarium om köp- och säljappen Ekoförmedlingen och hur ekobonden kan få bättre koll på sina råvarupriser. Redan i våras lanserades appen Ekoförmedlingen för att underlätta för mellangårdshandel av foder, maskiner, livdjur, tjänster med mera. Nu lanseras nya funktioner i appen - förutom att köpa och sälja kan du också anonymt ange vad du fått för pris vid försäljning, och ta del av genomsnittspriser för de råvaror du är intresserad av att handla med.

Att kunna prisrapportera i appen är en del i Ekologiska Lantbrukarnas satsning Ekobondens marknad - som syftar till att stärka ekologiska lantbrukare i deras affärer. Genom att samla in prisstatistik för sålda volymer direkt från ekobönderna själva och publicera snittpriser, kan fler ekobönder ha bättre koll på vad man kan förvänta sig att få betalt av olika råvaror. Marknadsstrateg Helena Friis har jobbat med att samla in priser sedan i februari.

• Vi har ett hundratal ekobönder som rapporterar in priser från försäljning idag, och det blir fler och fler. Hittills har vi publicerat snittpriser för nötkött, spannmål och mjölk vid försäljning till förädlingsaktörer. I höst ska vi börja jobba med priser vid direktförsäljning till konsument, säger Helena Friis, marknadsstrateg på Ekologiska Lantbrukarna.

Hjärnan bakom funktionerna i appen är IT-konsult och lammbonde Oscar Franzén som driver företaget Jayloop. Han har gjort appen på uppdrag av Ekologiska Lantbrukarna och medverkar på seminariet den 3 jul i kl 10.00. Han ser stora möjligheter för fortsatt digital insamling av priser.

• Prisinsamlingen och statistiken i appen har bara precis börjat, och än så länge samlar vi in mer priser via sms och andra mer manuella metoder. På sikt hoppas vi att appen är den självklara kanalen för att hålla koll på marknaden inom Eko.

Du hittar Ekologiska Lantbrukarna i stortältet, monter nummer 43 samt på seminariet “Vill du hänga med på ekomarknaden? - Appen Ekoförmedlingen och prisbevakning för ekobonden” den 3 juli kl 10.00

Helena Friis, marknadskoordinator Ekologiska Lantbrukarna

Oscar Franzén, utvecklare av appen Ekoförmedlingen åt Ekologiska Lantbrukarna.