Region Kronoberg sticker ut i ny rapport om ekologisk produktion

Enligt en nypublicerad kartläggning gjord av Ekologiska Lantbrukarna har idag endast fyra regionala livsmedelsstrategier mätbara mål för ekologisk produktion och konsumtion. Region Kronoberg sticker ut då den saknar ekomål i sin strategi, men trots det ligger i framkant vad gäller både ekologisk jordbruksareal och offentliga ekologiska inköp.

Ekologiskt i de regionala livsmedelsstrategierna är en rapport framtagen av Ekologiska lantbrukarna som kartlagt hur de regionala livsmedelsstrategierna arbetar för att uppnå de nationella ekomålen. Fram tills idag har det saknats en sammanställd bild av det regionala arbetet för att nå ekomålen, vilket gjort det svårt att följa upp och därefter påverka arbetet. Resultatet av rapporten visar att nio av de 17 undersökta regionala livsmedelsstrategierna har mål för ekologiskt, varav endast fyra är mätbara. Lokalt och svenskproducerat prioriteras framför ekologiskt.

– Det är ett policymisslyckande att vi har nationella mål som inte implementeras i regionerna. Vi kommer inte kunna nå målen om en högre ekologisk konsumtion och produktion om inte alla drar åt samma håll. Förloraren blir i slutändan miljön och den biologiska mångfalden, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Region Kronobergs livsmedelsprogram har till skillnad från majoriteten av livsmedelsstrategierna inget slutdatum, utan löper tills vidare. Programmet togs fram innan den nationella livsmedelsstrategin och innehåller därför inte de nationella ekomålen. Trots det hade regionen år 2020 passerat halvvägsstrecket mot målet om ekologisk jordbruksareal och ligger endast nio procent från målet om ekologiska inköp.

Engagemanget för det ekologiska lantbruket är synligt runt om i Kronoberg. Under september genomförs den nationella kampanjen Eko-september, vilken bland annat innebär att ekologiska och krav-certifierade gårdar runt om i landet öppnar upp för besökare.

– Vi hoppas verkligen att region Kronoberg tar på sig ledartröjan och visar vägen för den ekologiska utvecklingen. Om de vågar satsa och växla upp det redan goda arbetet genom att formulera konkreta ekomål i sitt livsmedelsprogram skulle de kunna bli bland de främsta regionerna i landet på ekologiskt, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Regioner