Svenska Ekomarine satsar på giftfri båtfärg med bättre prestanda

Ett stort problem med många av de miljöfärger som hittills lanserats på den svenska marknaden har varit att de inte fungerar lika effektivt som de giftiga alternativen med bland annat koppar och zink i. Men nu utför företaget Ekomarine tester av en helt ny typ av självpolerande färg som ska råda bot på det problemet. Neptune Formula blir den första färg som lanseras som bygger på Ekomarines mångåriga forskning bland annat vid Tjärnö Marinbiologiska Laboratorium. – Våra tester på Västkusten går bättre än väntat, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Om allt går vägen kanske vi till och med har, Neptune Formula, färdig till försäljning redan till sommaren. – Det är mycket viktigt att miljövänlig bottenfärg fungerar bra, eftersom en beväxt båtbotten leder till försämrad bränsleekonomi samt lägre hastigheter och därmed ökade utsläpp, säger Claes Tarras Ericsson. Ekomarine patenterade teknik grundar sig i en helt giftfri färg baserad på naturliga processer som skapar en miljö som är oattraktiv för havstulpaner och snäckor på skrovet. De slutgiltiga testerna av Neputne Formula ska finjustera övriga ingredienser i färgen för att den ska vara lätt att använda och samtidigt få full effekt. Vill du veta mer? Kontakta Claes Tarras Ericsson, VD Ekomarine, Tel: +46 (0) 707 55 95 50, E-post: claes@ekomarine.se Om Ekomarine Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under året har Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB, gått in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA.