Dubbelt i topp för Lund i Lilla Ekomatsligan

Ekologiska Lantbrukarnas verksamhetsledare Niels Andresen delade ut ett 60-tal diplom i tre olika valörer, till värdiga ekohjältar på årets Lilla Ekomatsliga. Premieringen genomfördes traditionsenligt på (NOFF) Nordic Organic Food Fair i Malmö.

Spänningen var på topp när vinnarna i årets Lilla Ekomatsliga presenterades i torsdags. Byskolan och Nyponbackens förskola i Lund har dominerat Lilla Ekomatsligan sedan starten 2013. Med 98 procent ekologiska inköp vardera vann de i år igen. Men Stora Hammars skola & förskola i Vellinge samt Ladugårdsmarkens skola och förskola i Lund ligger dem hack i häl, endast en procentenhet efter.

Nyponbackens förskola vann också, med god marginal, Svekomatpriset för sina 61 % svekologiska inköp under 2016.

Raketen gick till Kreatörens förskola i Uddevalla som ökat sina ekologiska inköp med hela 61 % under 2016.

Ekobrödspriset gick till Herrestorps skola och förskola i Vellinge som köpt och bakat mest ekologisk bröd under 2016.

Svekomatspriset, som delades ut för första gången av Ekologiska Lantbrukarna på årets Lilla Ekomatsliga, går till den skola förskola som köper störst andel svekologisk mat. Svekologisk mat är ekologisk mat som producerats i Sverige.

- Svekomatspriset skapar en viktig länk mellan ekologiska lantbrukare, kockar, barn och pedagoger i kommunerna, säger Niels Andresen. Ekologiska lantbrukarna uppskattar det fina jobb som görs i förskole- och skolkök runt om i landet. De håller på med framtidens konsumenter som får kunskap och vana vid att äta ekologisk mat, och som även säkert påverkar de vuxna när det ska handlas in nästa gång.

Över 200 skolor och förskolor från hela landet var nominerade i årets Lilla Ekomatsliga. Rekordmånga skolor och förskolor, 18 st, uppnådde Ekomatcentrums guldnivå, minst 75 % ekologiska inköp. 77 st uppnådde silvernivå, 50-74 % ekologiskt samt 74 st klarade grön nivå, 25-49 %. Dessutom premieras ett 30-tal verksamheter i Örebro på en lokal liga nästa vecka.