Klimatsmart matlagning lockade många

Spisar och diskussioner gick varma när 25 hungriga och vetgiriga personer samlades för att laga och äta klimatsmart mat i Sigtuna. Ganska snart stod en läcker buffé färdig att avnjutas. På det nästan helt vegetariska buffébordet fanns nya spännande rätter som kålbladstortillas med bönröra, zucchini- och morotsnudlar med pesto, pannkakor på kikärtsmjöl och en blomkålstabbouleh.

- Vi valde råvaror med liten klimatpåverkan; grönsaker efter säsong, baljväxter och andra vegetabilier som huvudingredienser, berättar Eva Fröman som planerat menyn. Till kålblads-wrapsen hade vi ekologisk hönsfärs, om man ska äta kött är mottot "mindre men bättre".

Dagens köttkonsumtion är alldeles för stor även ur hälsoperspektiv, en mindre mängd kött av riktigt bra kvalitet, alltså svenskt och KRAV-märkt, rekommenderas.

Under middagen diskuterades frågor kring hur jordens resurser används för dagens matproduktion. Den globala kött- och mejeriproduktion påverkar klimatet mer än alla bilar, lastbilar, båtar och flygplan tillsammans, vad vi väljer att äta har stor betydelse. Runt borden konstaterades att kött och ost borde betraktas som lyxprodukter som vi borde äta mindre av.

- Det var fantastiskt rolig med så bra uppslutning, säger Tove Björlin från Naturskyddsföreningen. Att träffas och laga riktigt god klimatsmart mat tillsammans är roligare och effektivare än att komma med pekpinnar.

Initiativtagare var Naturskyddsföreningen i Sigtunabygden och Ekomatcentrum.

• klimatsmart matlagning
  • ekologiskt