Mest ekologisk mat i förskolan!

Inköpen av ekologisk mat i landets kommuner fortsätter att öka. Det visar DKAB Service AB:s halvårsrapport avseende ekologiska inköp i offentlig sektor. Inköpen av ekologisk mat har ökat med 7,2 % sedan juni 2016. Barn i förskolan serveras mest ekologisk mat, 44 %, medan personer i äldreomsorgen får minst, 26 %. Genomsnittet för hela landet är 34,3 % ekologiska inköp.

Det nationella konsumtions-målet för ekologisk mat i offentlig sektor är 60 % ekologiskt till 2030. Fortsätter ökningstakten som hittills kommer målet att vara nått innan 2030. Förskolorna ligger i topp, ganska långt före skolor, gymnasium och äldreomsorg.

Äldreomsorgen är bäst på svekologisk mat

Även andelen svekologiskt, svenskt & ekologiskt, ökar starkt, 7,1 %, från juni 2016 till juni 2017. Störst svensk andel av ekologiska inköp hade äldreomsorgen, 70 %. Här ligger förskolorna på en sämre placering med en svensk andel på 57,5 %.  Förklaringen ligger förmodligen i vilken typ av livsmedel man köper in och lagar mat av. Kanske är det så att det serveras mer "typisk" svensk husmanskost inom äldreomsorgen än på förskolan, vilket gynnar den svenska ekoproduktionen. Medan internationella influenser, med ingredienser från andra delar av världen, är vanligare i maträtterna på förskolan.

Källa: Statistik från DKAB Service AB, juni 2017 bearbetad av Ekomatcentrum.

• ekologisk konsumtion
  • lilla ekomatsligan