Sveriges mest utredda fråga tog slut idag

Sveriges mest utredda fråga tog slut idag

Ekomodernisterna ser med glädje det bejakande beslutet om slutförvaring av kärnavfall. Ett slutförvar enligt samma metod som Finland redan bygger och som vi redan använder för slutförvar av kemisk avfall som kommer att vara giftigt under en oöverskådlig tid.

Idag har regeringen kommit med ett beslut i Sveriges mest utredda miljöprojekt någonsin. I 40 år har man arbetat med denna utredning. Både Strålsäkerhetsmyndigheten samt Mark -och miljödomstolen har tillstyrkt förvaring, och det är stärkande för Sveriges klimatpolitiska utveckling att vi nu kan påbörja slutförvaringsprocessen.

Att slutförvarssystemet för använt kärnbränsle fungerar som det är tänkt och att förvaret är långsiktigt säkert är helt avgörande för att det ska gå att driva kärnkraft överhuvudtaget. Vi ser det som mycket viktigt att SKB:s arbete med slutförvarssystemet för bränslet, men också arbetet med de övriga slutförvaren, görs med högsta kvalitet och att inget lämnas till slumpen.

“Vi på Ekomodernisterna välkomnar detta beslut och ser det som en positiv indikator på att Sverige äntligen kan börja ta formfasta steg i rätt riktning. Vi är övertygade om att modern kärnkraft är en förutsättning för att nå klimatmålen

Vår generation tar nu ansvar för sitt avfall och möjliggör fortsatt drift av kärnkraften till gagn för vårt klimat.” säger Karolina Lisslö Gylfe, generalsekreterare på Ekomodernisterna .

Genom att slutförvarsprojektet nu kan sätta igång kan man börja bygga samtidigt som man förfinar visa delar och prövar de ingående delprojekten. Slutförvaret är en viktig del i Sveriges fortsatta arbete med kärnenergi och skapar möjligheter för nya reaktorer samt fortsatt drift av befintliga.

Det är glädjebringande att den generationen som haft nytta av kärnavfallet även tar ansvar för att hantera slutförvaret.

Karolina Lisslö Gylfe, generalsekreterare, 0768101120, karolina@ekomodernisterna.se

Presskontakt: Elcim Yilmaz, 0733414180 eller elcim@superturken.se

Om Ekomdernisterna

Ekomodernisterna är Sveriges yngsta miljöorganisation och utgår från den ekomodernistiska grundtanken som vill främja miljö- och klimatarbete enligt ekomodernistiska principer. Vi arbetar för att påverka beslutsfattare, politiker och företag och deltar aktivt i samhällsdebatten för att föra fram ekomodernistiska idéer. Dessutom anordnar vi aktiviteter, föreläsningar och mycket annat för våra medlemmar. En hållbar energiförsörjning med kärnkraften som viktig hörnsten är en nyckelfråga för Ekomodernister. Att kunna tillhandahålla stora mängder planerbar energi med en begränsad miljöpåverkan spelar en viktig roll för energiomställningen. Kärnkraften är en förutsättning för att det ska vara möjligt utan oacceptabla konsekvenser för klimatet och miljön.