Ekstrands är först i Sverige med CE-märkta ytterdörrar.

Efter månader av intensivt arbete har Ekstrand & Son AB nu CE-märkning på sina ytterdörrar. Den 11e mars överlämnade Marco van Brink från certifieringsbolaget KIWA-Nordic AB certifikatet. CE-märkta brand- och säkerhetsdörrar har sedan tidigare funnits på marknaden, men Ekstrands är först i Sverige med att ha märkningen på hela sortimentet av ytterdörrar.

CE-märkningen är ett slags garantibevis för kunden. Vid varje dörr som levereras följer det med en CE-etikett med information om dörrens prestanda. Till exempel information om hur bra dörren isolerar mot kyla, hur bra dörren står sig mot vind och vatten och hur mycket ljud från yttervärlden dörren håller utanför. Värdena har slagits fast vid en rad olika tester utförda vid SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut).

Att våra dörrar är CE-märkta är garantin för kunden att just dörren som kunden har köpt har lika bra prestanda som dörrarna som har testats. För att kunna garantera det finns det strikta kontroller i hela tillverkningsprocessen för att se till att varje dörr tillverkas enligt samma höga standard.

Denna höga standard innebär bland annat marknadens bäst isolerande ytterdörrar. U-värdet varierar beroende på dörrens utförande och konstruktion och ligger från 0,52.

Förutom CE-märkning har Ekstrands även generösa garantier

• passivhus dörrar
  • ce-märkta

• Osby

Ekstrands är en historia om innovativa lösningar, envishet och entreprenörskap som sträcker sig tre generationer tillbaka i tiden. Sven Ekstrand började tillverka snickerier i slutet av 40-talet. Under 60-talet var dörrar och fönster företagets huvudprodukter. Yrkesstolthet är grunden för en filosofi om att tillverka de bästa produkterna till det bästa priset, kundnytta är ett ledord hos oss. En ytterdörr eller ett fönster skall inte bara vara vackra att titta på, de skall ha en bra funktion och hålla många år efter köpet.

Innovativa lösningar med diffussionspärrande skikt i ytterdörrar kommer från huset, en konstruktion som hela branschen använder sig av idag. Foderbildande karmar och väderbeständiga ytskikt är andra exempel.

Ekstrands är ett traditionellt familjeföretag och drivs idag av andra och tredje generationen. Företaget har produktionsanläggningar utomlands men huvudfabriken med centrallager och kontor ligger i skånska Osby. Ekstrands omsätter i Sverige omkring 100msek men är fortfarande en liten tillverkare. Ekstrands tror på service och närhet till kunden, något som inte alltid är en självklarhet idag. God soliditet och AAA-rating sedan många år ger kunden en stor trygghet.

Dominic Wissen

Presskontakt Marknadsföringsansvarig, PR & Webb 0479 535 482