Gå direkt till innehåll
Umeåföretaget Elastisys växer - har mer än fördubblat personalen senaste halvåret

Pressmeddelande -

Det går bra för Umeåföretaget Elastisys, som bedriver produktutveckling och konsultverksamhet inom moln- och containerteknologi. Containerlösningar har på senare år blivit väldigt populära genom sin flexibilitet, höga tillgänglighet och prestanda. Kubernetes är ett öppet källkod-projekt som blivit de facto standard för hur man driftar containerbaserade applikationer. Kubernetes används ofta tillsammans med ett ekosystem av liknande verktyg byggda för att skapa moderna, skalbara tjänster man brukar tala om som "cloud native". Tack vare väldigt nischad konsultverksamhet kring dessa områden har Elastisys fått en bra uppfattning om vad kunderna vill ha, vilket har gynnat tillväxten.

- Många kunder kommer till Elastisys för att de har sett fördelarna med containerteknologin, men är oroliga över säkerhetsaspekterna och hur man faktiskt kan drifta verksamhetskritiska applikationer och användardata i Kubernetes. Att installera en containermiljö initialt är en sak men när man ska köra i produktion, något man brukar prata om som "Day 2", kommer frågor kring saker som säkerhet, livscykelhantering, regulatorisk efterlevnad och dataintegritet, säger Robert Winter, VD på Elastisys.

Kunderna finns främst inom branscher som har regulatoriska krav på sig, såsom fintech, medtech och offentlig sektor. Elastisys senaste produkt - Compliant kubernetes - är framtagen med såväl säkerhet som regulatorisk efterlevnad i åtanke. Denna Kubernetes-distribution kommer färdigpaketerad med alla säkerhetsinställningar som krävs för efterlevnad i containerbaserade miljöer. Det har visat sig vara mycket uppskattat bland kunderna.

Bolaget har stora ambitioner och målet för 2020 är att anställa minst 12 personer till. Det ska uppnås genom att skapa en intressant arbetsmiljö och fortsätta bidra till cloud-native ekosystemet genom att släppa öppen källkod, driva meetups och blogga kring tekniska frågor.

- Tillväxten ser vi som ett kvitto på att vi har identifierat ett behov och gör ett bra jobb för att möta det. Vi har många stora samarbeten på gång och har även börjat få kunder utanför Sveriges gränser vilket känns jätteroligt. Nästa år satsar vi på att stärka vår position ännu mer genom fler strategiska samarbeten, säger Robert Winter.