ELASTX först i Norden med Kubernetes® certifierad molnplattform

ELASTX först i Norden med Kubernetes® certifierad molnplattform

För oss på ELASTX är det väldigt viktigt att ligga i framkant när det gäller molntjänster och IT-drift. Därför kan vi nu med glädje informera om att ELASTX är först i Sverige med en certifierad Kubernetes tjänst.

Efter att vi valt att bli en del av Cloud Native Computing Foundation och Linux Foundation var nästa naturliga steg och mål att bli både KCSP (Kubernetes Certified Service Provider) och ha en certifierad Kubernetes baserad tjänst.

“Vår infrastruktur sträcker sig över tre datacenter i Sverige och är byggt för att klara de krav som större enterpriseföretag har på IT idag. Vi ska vara ett bra alternativ till amerikanska molnjättar som Amazon, Google och Microsoft. Vi jobbar med öppna standarder och har ingen teknisk eller kommersiell inlåsning, det tillsammans med automatisering gör att våra kunder snabbt kan komma ut med nya bättre produkter.”  - Henrik Grankvist, Vice VD på ELASTX.

Vad är Kubernetes?

Kubernetes är en open-source baserad orkestreringsplattform för containrar som möjliggör hantering av stora skalbara miljöer med hög tillgänglighet genom deklarativ konfiguration och automatisering. Det finns ett stort och snabbt växande ekosystem inom Cloud Native där Kubernetes är den starkast lysande stjärnan. Läs mer om Kubernetes på Kubernetes.io.

Containrar är första klassens medborgare i våra plattformar och Kubernetes är för oss det självklara valet när man vill köra Cloud Native. Cloud Native är en samling teknologier som gör det möjligt för utvecklare att bygga applikationer snabbare, bättre och mer tillgängliga.