Kraftiga el-utombordare

Det är både inom motor- som inom segelbåtskategorin intresset har vaknat. Man ersätter en äldre sliten motor eller bestämmer sig redan från början att utrusta båten med el-drift. När det gäller rena motorbåtar blir man förstås lite begränsad när det gäller körtid och längd eftersom det hela tiden är en kompromiss mellan batterikapacitet, vikt, kostnad och laddningsmöjligheter.

Ett helt annat förhållande råder då vi talar om el-drift i segelbåt. Här används motordriften ofta mycket begränsat in och ut genom hamnar och i smband med  landstigning. Laddningen är heller inte ngt stort problem här då man ofta kan låta el-motorn gå som generator under segling och därmed komma till hamnen med väl laddade batterier.

Det nya nu är elektriska utombordsmotorer i 5kW klassen. Det motsvarar mycket väl den kapacitet som en förbränningsmotor på 7-8hk kan avge. Motorerna kan vara ett komplement eller helt ersätta andra typer av motorer på alla typer av båtar. Electro-Mobile presenterar både sina egna byggsatser som Parsuns elektriska utombordsmotorer from november 2012.  Läs mer på www.electro-mobile.se

• Sjöfart, fartyg, hamn

• båtmotorer
  • utombordsmotorer
  • el-motorer
  • ersättningsmotorer

Företaget ELECTRO-MOBILE AG bildades 1992 med inriktning mot miljövänlig elektro-mekanik dvs. tillverkning och utveckling av navmotor-applikationer, försäljning av färdiga produkter till industri, campingsektor och tunga fordon.
År 2010 övergick vi till aktiebolag med tillägget Scandinavia AB i vårt företagsnamn. Kontor och utställning finns i Knivsta, (nära Arlanda flygplats), vårt centrallager ligger i utanför Stockholm