Electrolux Home sätter nordisk design och funktionalitet på kartan

Electrolux Home sätter nordisk design och funktionalitet på kartan

När Stockholm Furniture Fair 2024 slog upp portarna tidigare i år, stod Electrolux Homes monter redo att inspirera. Med nytänkande lösningar för hemmets alla rum bemöttes företaget av positiva och imponerade besökare som ville veta mer om vad Electrolux Home har att erbjuda.
– Vi fick helt fantastisk feedback. Det var väldigt roligt att se så stort intresse för nordisk design och att ordet om vår monter spreds bland besökarna, berättar Peter Nielsen, arkitekt och köksansvarig på Electrolux Home.

Det var nyfikna design- och möbelentusiaster som inspirerades av Electrolux Homes egenritade monter på Skandinaviens största möbelmässa, Stockholm Furniture Fair, i februari. Mässan hålls årligen i huvudstaden, men i år var det första gången som Electrolux Home deltog. Montern ritades av Electrolux Homes köksansvarige Peter Nielsen, som hade en ambition att besökarna skulle känna att de klev rakt in i ett välkomnande hem. Resultatet blev en uppvisning av nordisk design med ekträ och jordnära färger som bas genom hela montern, där kök flätades ihop med sällskapsytor. Den ombonade känslan fick många att känna sig som hemma och det var en särskild detalj som besökarna fastnade lite extra för.
– För oss är det viktigt med funktionalitet utan att tumma på design. Under mässan fick vi exempelvis fin respons för våra badrumslösningar. Inte minst för vår kommod med stomme i ekfaner och kompositskiva i blå natursten som tillsammans med en kopparblandare blev en snackis. Vi ville visa exempel på kreativa interiörlösningar och det blev väldigt lyckat, berättar Peter Nielsen.

Mer än bara vitvaror
En av anledningarna till Electrolux Homes närvaro på mässan var att visa upp bredden på sin expertis inom inredning, interiörlösningar och företagets utbud utöver vitvaror. Bland annat erbjuder Electrolux Home garderobslösningar, badrumsinteriör och vardagsrumsmöbler, något som besökarna kunde botanisera kring i montern. Med sin långa erfarenhet av att rita kök har Peter Nielsen drivit utvecklingen av företagets satsningar på inredning och möjligheterna att anpassa produkter efter personliga önskemål.
– Att kunna erbjuda kunder en helhetslösning med både vitvaror och inredning skapar en konkurrenskraftig marknadsposition, det är inte många som kan göra det idag. Vi gör det dessutom på ett hållbart sätt genom att till exempel bara använda certifierat trä, vilket gör att vi sticker ut ännu mer, säger Peter Nielsen.

Trendspaning och samarbeten
Efter att Furniture Fair 2024 packat ihop, återvände Electrolux Home till sina kontorslokaler med nya kontakter och spännande samarbeten i horisonten. Den unika miljön för nätverkande och inspiration var en given arena för Electrolux Home som fick möjlighet att visa upp sin vision av design och inredning. Tillsammans med kollegor från deras leverantör av kök, JKE Nordic Kitchen Design, fick de chansen att möta andra design- och möbelentusiaster och diskutera trender. En stadigt uppåtgående trend i de nordiska hemmen är enligt Peter Nielsen möbellika kök, där det finns ett samspel mellan möbler och arbetsytor.
– Det var också precis det vi visade exempel på i vår monter – ett sammanflätat hem med anpassade färgtoner och materialval på inredning tillsammans med köket. Det var också väldigt roligt att designen på vår utställning ledde till nya spännande kontakter med andra arkitekter, så planen framöver är att vi ska stå på mässan även nästa år, avslutar Peter Nielsen.

Läs mer om Electrolux Home eller boka en tid hos en köksritare här.

Information om vad som visas i Electrolux Homes monter

Köket
Modell på köket: Nordic One i Linoleum lerbrun och varm ek, samt Nordic Woodland i varm ek från JKE
Bänkskiva Dekton Marmorio och Dekton Sabia i skåpet