Niklas Sundberg.

Pressmeddelande -

Niklas Sundberg kan utses som årets franchisetagare för Electrolux Home i Alingsås

Niklas Sundberg, vd och butiksägare för Electrolux Home i Alingsås, är en av tre finalister när årets franchistagare ska utses i Stockholm den 5 maj. På samma gala är Electrolux Home som kedja även nominerad till årets marknadsförare.
– Jag är en del av Electrolux Home för att jag älskar Electrolux Home, säger Niklas Sundberg.

När eliten inom svensk franchise samlas i Stockholm för sin årliga gala, Svenska Franchisegalan, den 5 maj är Electrolux Home i Alingsås en av de verksamheter som står i rampljuset. Niklas Sundberg, vd och butiksägare för butiken på Bolltorps handelsområde, är nämligen en av tre finalister i kategorin ”Årets franchisetagare”.
– Det känns som ett kvitto på att vi gör rätt saker. Det är väldigt hedrande, säger Niklas Sundberg.

Lagkänsla som framgångskoncept
Priset delas ut av Svenska Franchise Föreningen, en branschorganisation som representerar ett stort antal av Sveriges största och mest välkända kedjor. Att Electrolux Home i Alingsås lyfts fram i det här sammanhanget tror Niklas Sundberg beror på tre saker: lagarbete, ett stort engagemang och en tillit till Electrolux Home som kedja.
– Det finns en anledning till att jag är franchisetagare - jag litar på det som görs centralt och tror på att det är den rätta vägen. På det sättet kan vi i butiken engagera oss mer för våra kunder. Målet för oss är att varje kund ska känna sig nöjd och att vi ska överträffa kundens förväntningar. Nyckeln till det är i sin tur att vi jobbar som ett lag och har kul tillsammans, säger Niklas Sundberg som driver butiken ihop med sina nio anställda.
Att teamkänsla och samarbete är viktigt har visat sig inte minst under de senaste åren, med pandemi och inflation som två tuffa utmaningar.
– Att jag har haft personal som verkligen ställer upp under de här extremt svåra tiderna har varit vår största framgångsfaktor, säger Niklas Sundberg.

Butik med anrika rötter
Niklas Sundberg är franchisetagare inom Electrolux Home sedan 2001, då han köpte verksamheten av sin föregångare, Leo Nilsson. Leo startade butiken i Alingsås redan på 1960-talet och var sedan med om att utveckla Electrolux Homes franchisekoncept från 1980-talet och framåt. Det är med andra ord en anrik verksamhet som Niklas Sundberg fått möjligheten att driva vidare, förvalta och utveckla.
– Jag hade jobbat i butiken som säljare sedan slutet av 1990-talet och trivdes väldigt bra. Det kändes därför fantastiskt roligt när Leo frågade mig om jag ville ta över när han skulle gå i pension, säger Niklas Sundberg.

Stadigt ökad vinst och möjlighet till erfarenhetsutbyte
Verksamheten har idag en butiksyta på 600 kvadratmeter och med en stadigt ökad vinst är Electrolux Home i Alingsås en förebild inom hela kedjan. Möjligheten att kunna dela erfarenheter med kollegor inom hela Electrolux Home är en viktig del.
– Vi har en väldigt positiv och bra dialog med franchisetagare på andra orter för att utbyta erfarenheter och idéer, säger Niklas Sundberg.

Högtflygande intresse
Energi och stöttning får Niklas Sundberg genom sin familj. Och inte minst genom sitt hisnande fritidsintresse.
– Jag hoppar fallskärm. Många spelar golf för att koppla bort jobbet eller har andra intressen. När jag hoppar ut genom ett flygplan finns det inget annat att tänka på än att överleva. Det blir på riktigt för mig. Det är en fantastisk känsla, säger Niklas Sundberg.
Svenska Franchisegalan hålls på Grand Hotel i Stockholm den 5 maj. På galan är alltså även Electrolux Home som kedja finalist i kategorin ”Årets marknadsförare” för sin framgångsrika strategi att anpassa sin annonsering sätta den lokala butiken som avsändare.

Niclas Sundberg i sitt esse.

Hos Electrolux Home finns ett stort utbud av vitvaror, småelsprodukter och köksredskap. Kedjan erbjuder dessutom produkter för tvättstugan, städningen, en god inomhusmiljö och garderobslösningar för hemmets alla rum. Electrolux Home kan idag även erbjuda ett kökskoncept med en stor bredd av stilar. Stilrena nordiska kök, tillverkade i Danmark av JKE Design och med en hållbar formgivning i fokus.

Electrolux Home är ett väletablerat franchisekoncept som lanserades 1995 och har idag 30 butiker över hela landet liksom en stor webbshop.