Hygieniskt ren tvätt i linje med hygienkrav HACCP är viktigt inom många verksamheter

Hur du väljer en tvättmaskin som uppfyller hygienkraven HACCP

HACCP ("Hazard Analysis and Critical Control Point", eller "Riskanalys och kritiska styrpunkter på svenska", är ett säkerhetshanteringssystem skapat för livsmedelsindustrin, men som också är relevant vid tvätthantering. På samma sätt som kontaminerade livsmedel kan sprida smitta till människor, kan så även ske med kontaminerad tvätt. Exempelvis kan arbetskläder eller textilier som används av eller bland människor sprida smitta om de inte är hygieniskt rena. För besöksnäringsverksamheter och medincinsk verksamhet är det särskilt viktigt att tvätthanteringen sker i linje med HACCP, eftersom personlig utrustning och arbetskläder utgör kritiska styrpunkter.

För att säkerställa att en verksamhets tvätthantering överensstämmer med HACCP är det flera olika rutiner som måste ses över. Enligt HACCP-principerna måste bland annat en identifiering av CCP:er (kritiska styrpunkter) ske. Identifiering av styrpunkter omfattar alla aktiviteter som görs i samband med tvätthanteringen, samt hur de utförs och vilka produkter som används. Valet av rätt tvättmaskin har stor betydelse i detta eftersom den måste uppnå en viss standard. Att veta hur man väljer rätt maskin är därför mycket viktigt.

Professionell tvättmaskin: Vilka är de kritiska styrpunkterna?

Tvättprogram: Hur är de utformade och kan de nå tillräckligt höga temperaturer för att eliminera patogener?

Användning av tvättmedel: Kan de medel som används eliminera patogener?

Vattenuttag: Vid tvättprogrammets slut är den rena tvätten fuktig och varm. Eftersom fuktig värme gynnar spridning av bakterier och patogener är det viktigt att minimera den tid som den färdiga tvätten ligger kvar i maskinen.

Torktemperatur: Höga temperaturer är bra för att eliminera patogener, men de kan också förstöra plagg och textilier. Genom att använda en torktumlare som snabbt kan nå höga temperaturer som inte hålls alltför länge kan du eliminera patogener utan att tvätten riskerar att förstöras.

Snabb och säker hantering av textilier: Detta förhindrar eventuella föroreningsrisker; ergonomiskt utformade och användarvänliga tvättlösningar kan dessutom underlätta denna hantering.

Underhåll: Med hjälp av tvättlösningar som har inbyggd självövervakning och som kan rapportera fel är det möjligt att undvika risken att ett tvättprogram körs i det fall maskinen inte fungerar korrekt och som kan skapa förhållanden för kontaminering, t.ex. genom att blanda rent och smutsigt vatten i tumlaren.

Line 6000, en HACCP-certifierad tvättlösning

Electrolux Professionals nya tvättserie Line 6000 uppfyller naturligtvis de striktaste HACCP-kraven. Line 6000 professionella tvättmaskiner och torktumlare (liksom barriärtvättmaskiner, manglar och produkter för bearbetning) är de första – och för närvarande enda – tvättlösningarna som är certifierade av HACCP International.

Läs mer om Line 6000 tvätmaskiner här och Line 6000 torktumlare här