Internationella Matsvinnsdagen (The International Day of Awareness of Food Loss and Waste, #FLWDay) uppmärksammar problemet med matsvinn och möjliga lösningar för att uppnå mål 12.3 i Agenda 2030

Matsvinn är inte hållbart någon dag

Nu är den första Internationella Matsvinnsdagen den 29 september här, en dag som tydliggör vikten av genomtänkt och klok resursanvändning av det som vi alla använder varje dag: mat. Att flytta hållbarhetsmål som Agenda 2030 från ord till handling är en av samhället största utmaningar. Vi på Electrolux Professional fokuserar vårt hållbarhetsarbete till nytta för samhället inom två av de stora vardagliga frågorna som berör alla människor. Hygien genom våra tvättprodukter, mat genom våra storköksprodukter. I båda fallen så resurseffektivt som möjligt.

Det är bra att matsvinnet ges en särskild dag för att uppmärksammas, men det minskade matsvinnet måste hanteras varje dag året runt. Precis som med andra omställningsprocesser gäller det att många aktörer samverkar och att framstegen mäts. Agenda 2030 är inte bara ett begrepp, det handlar om mål som ska uppnås. I delmålet 12.3 framgår att matsvinnet i butiks- och konsumentledet ska halveras i hela livsmedelskedjan. Electrolux Professional arbetar därför aktivt med olika partners och i olika projekt för att ge kunskap och erfarenheter, leverera produkter för tillagning och förvaring av råvaror och färdig mat för att så mycket som möjligt ska kunna tas tillvara.

Faktiska minskningar av matsvinn är betydelsefulla att dra erfarenheter ifrån. I samarbetet med Karlstad Kommuns skolor är resultatet att under perioden 2015 till 2018 minskades matsvinnet med 46 procent. Det motsvarar cirka 60 ton mat och 1,7 miljoner kronor. Den senaste mätningen visar att matsvinnet ligger kvar på samma låga nivå. Allt baserat på ett konsekvent och dagligt arbete med delaktighet från varje led i kedjan från tillagningsutrustning och råvaror till menyer och servering.

Vi engagerar oss i varje kunds behov av stöd för att minska matsvinnet. Ofta sker det i samverkansprojekt som Restauranglabbet och Resvinn. Det förstnämnda en plattform för att skynda på innovation för hållbarhet inom livsmedelsbranschen. Det andra är ett projekt inom Chalmers Industriteknik som utvecklar effektiva redistributionssystem för matsvinn.

En nyckel för att halvera matsvinnet är att alla, oavsett roll i livsmedelskedjan, hjälps åt och delar med sig av erfarenheter och tankar. Electrolux Professional vill bidra till kunskapsspridningen. Har du tips på bra idéer, kloka personer eller aktiviteter som bidrar till minskat matsvinn så kontakta oss på els.info.se@electroluxprofessional.com