Gå direkt till innehåll
Electrolux Professional samarbetar med ledande kedjor i ett unikt initiativ för cirkulär ekonomi

Pressmeddelande -

I samarbete med flera multinationella varumärken, inklusive Coca-Cola och Max Burgers i Sverige, inleder Electrolux Professional en unik satsning inom cirkulär ekonomi. Syftet är att tillsammans minska det globala beroendet av engångsplastprodukter inom restaurang- och besöksnäringen.

Genom ett gemensamt pilotprojekt med Coca-Cola och Max Burgers i Sverige kommer Electrolux Professional att ha ett nära samarbete med företagen för att minska mängden avfall som genereras av engångsplastprodukter.

I centrum för satsningen står ett nytt och hygieniskt disk- och torksystem som Electrolux Professional har utvecklat. Den nya lösningen, vid namn HeroDry, kommer att hjälpa företag som säljer mat och dryck i Sverige att återanvända dessa; oavsett om gästen ätit på plats eller om förpackningen använts vid takeaway och leveransbeställningar.

HeroDry, som nu testas av MAX Burgers, är en energieffektiv, extern tork som snabbt och hygieniskt kan torka återanvändningsbara förpackningar med upp till 60 % mindre energi om man väljer eco-program*. I tillägg till detta utvecklar Electrolux Professional även en automatiserad disklösning för att stödja uppskalningen av en "cirkulär ekonomi" för retur- och återanvändningsbara förpackningar.

Till grund för samarbetet ligger det växande antal av internationella direktiv som syftar till en obligatorisk minskning av icke-återvinningsbart avfall. Detta inkluderar EU-direktivet 2019/904, som kräver att EU:s medlemsländer genomför åtgärder för att minska förbrukningen av vissa engångsplastprodukter där det inte finns något återanvändningsbart alternativ.

Fabio Paganin, Category Director Warewashing på Electrolux Professional, berättar: "Spridningen av engångsplatsprodukter och marknadsföringen av dessa som moderna och smidiga lösningar att använda, har ökat exponentiellt under hela vår livstid. Trots att problemen med engångsplastprodukter belysts mer under de senaste åren, står vi fortfarande mitt i en global avfallskris som hotar både vår planet och människors hälsa.”

82 % av svenska befolkningen konsumerar varma och kalla drycker som serveras i engångsbägare varje vecka**. Lyckligtvis ökar samtidigt antalet verksamheter som aktivt investerar i återanvändningsbara förpackningar. Detta är dock bara en pusselbit och för att det verkligen ska lyckas krävs både makroförändringar i köpbeteendet och en dedikerad stödjande infrastruktur av rengörings- och hygienlösningar.

Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers kommenterar: ”Den globala trenden mot fler återanvändningsbara förpackningar kan leda till minskad plast i haven men också till minskad nedskräpning på land på de marknader där MAX verkar. Som ett familjeägt företag som engagerar sig i hållbarhet vill vi alltid vara en del av lösningen och jag är därför glad över vårt samarbete med Electrolux Professional som går ut på att hitta fram till ett bättre sätt att servera mat på."

Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners Sverige säger: ”Vårt fokus är tydligt: Reducera, återanvända, återvinna. Vi måste hitta innovativa sätt att göra mer med mindre. Det inkluderar accelererande innovation för att leverera drycker på nya sätt, som återanvändbara förpackningar och smarta dispensers. Vi är också övertygade om att systemförändringar kräver kollektiva åtgärder – så vi är mycket glada över att samarbeta med både MAX Burgers och Electrolux Professional på denna resa.”

Fabio Paganin avslutar: "Electrolux Professional är engagerade i att utveckla hållbara och innovativa lösningar för att underlätta ett större utnyttjande av återanvändningsbara förpackningslösningar för aktörer inom besöksnäringen. Genom att arbeta med globala partners som Coca-Cola i Sverige och Max Burgers tror vi på att minska mängden avfall samtidigt som en enastående kundupplevelse kan bibehållas.”

* Internt test utfört i Electrolux Professional F&U laboratorium. Jämförelse mellan standard och eco-program med fabriksinställningar för HeroDry.

** Källa: Behavioural insight to promote reusable cups – a field study on reducing the use of single-use cups in Sweden | One Planet network

HeroDry tork- och huvdisksystem utvecklat av Electrolux Professional.

För mer information, vänligen kontakta:

Cristina Zuliani, Head of Marketing Food Europe

Mail: cristina.zuliani@electroluxprofessional.com

Kategorier

Electrolux Professional är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 12 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2019 hade Electrolux Professional en global försäljning på 9,3 miljarder kronor och ca 3 600 anställda.

I Sverige har Electrolux Professional ca 600 medarbetare som arbetar på våra kontor i Stockholm och Göteborg, inom försäljning, service samt i fabriken i Ljungby där våra tvättmaskiner tillverkas.

Mer information om Electrolux Professional finns på www.electroluxprofessional.com/corporate

Alexandra Sjögren

Presskontakt Marketing & Activation Manager - Food Sverige PR-ansvarig produktmarknadsföring Sverige 0733281885
Jacob Broberg