Tvättstudion i HSB Living Lab, Chalmers campus i Göteborg

Forskningsprojektet ”The Future of the Laundry” ska få oss att tvätta klimatsmart

I fjol påbörjades ”The Future of the Laundry” med syftet att kartlägga hur våra tvättbeteenden kan påverka miljön. Projektet drivs av The Research Hub by Electrolux Professional och Chalmers Tekniska Högskola i tvättstudion i HSB Living Lab.

HSB Living Lab är inte bara ett modulbaserat flerbostadshus på Chalmers campus i Göteborg, utan också ett levande forskningslabb. Här bor både forskare och studenter, och byggnaden är utformad för att man ska kunna utföra forskningsstudier och experiment i vardagsmiljö. Electrolux Professional har installerat en modern och annorlunda tvättstuga, där projektet ”The Future of the Laundry” just nu pågår. Det är ett projekt som ska kartlägga våra tvättmönster och i slutändan få oss att tvätta smartare. Ansvarig doktorand är Erik Svedberg, som redan märkt av att många intresserar sig för ämnet.

– Vi håller just nu på att ta fram grunddata och hoppas på att kunna publicera i början av nästa år. Något vi däremot redan nu kan se är att forskningsfrågorna om tvättbeteende engagerar många, vilket är väldigt roligt, berättar Erik Svedberg.

Stödjer forskarstudenter

Bakom The Future of the Laundry står Electrolux Professional tillsammans med avdelningen Miljösystemsanalys på Chalmers och HSB Living Lab. Via initiativet The Research Hub hjälper Electrolux Professional doktorander att bedriva forskarstudier i en större kontext. Genom bland annat stipendier kan blivande forskarstudenter fördjupa sig inom en rad områden.

Viktoria Roos är koordinator för The Research Hub by Electrolux Professional och ser fram emot vad resultatet av det nya projektet kommer att visa.

– Vi ser The Future of the Laundry som väldigt viktigt, och att forskning pågår i ett riktigt hus med riktiga människor är unikt och ger oss en bild av hur det kan se ut i det verkliga livet, avslutar Viktoria Roos.

Läs hela artikeln om The Future of the Laundry på Electrolux Professionals hemsida: