Dammsugarpåsar – ett problem i onödan

Det är inte bara dammiga hem som påverkar vår hälsa negativt – även själva inköpet av dammsugarpåsar orsakar stress och upplevs som ett stort problem. I en undersökning genomförd av Electrolux svarar 24% att de blir irriterade eller mycket irriterade i samband med att de köper nya dammsugarpåsar. Onödigt, tycker Electrolux, eftersom det finns en lösning bara några klick bort. En standardiserad dammsugarpåse som säljs både i handeln och på Electrolux webshop.

Vi undviker att byta påse – och låter då bli att städa

Vi tillbringar en stor del av vår tid inomhus samtidigt som vår miljö påverkas och förändras av olika föroreningar, vilket självklart påverkar vår hälsa. Att hålla rent är viktigt och nödvändigt för att vi ska må bra. Om man väntar för länge med att byta dammsugarpåse påverkas dammsugarens kapacitet. (Detta kan hända även om påsen inte är full, utan beror på vad man dammsugit upp för partiklar.) Många byter inte ut påsen förrän de får just detta tecken på att det är dags. En anledning till att man väntar är just att inköpet av dammsugarpåsar uppfattas som krångligt och jobbigt. Under tiden låter man bli att dammsuga. 85% av konsumenterna köper dammsugarpåsar maximalt två gånger per år. Väl i affären vet man inte vilken dammsugarpåse man ska köpa eftersom man varken minns märket på påsen hemma eller dammsugarmodellens nummer. 90% vet inte märket på sin dammsugarpåse. Endast 57% vet märket på sin dammsugare.

Standardpåse sparar tid och minskar irritation

s-bag® utvecklades redan 2001 i ett standardiseringssamarbete mellan Electrolux och Philips. s-bag® är Sveriges mest sålda dammsugarpåse och passar dammsugare under varumärken som AEG, Electrolux, Tornado, Volta, Zanussi och Philips med flera. Nu finns s-bag® även som s-bag® GREEN – den första dammsugarpåsen i världen, helt gjord av majsstärkelse. s-bag® GREEN består till 100% av förnyelsebara material; oblekt majsstärkelse, naturligt gummi och återanvänd kartong. Den är en del det långsiktiga miljöengagemang som många känner igen från Electrolux uppmärksammade projekt Vac from the Sea.

Våra konsumenter förväntar sig av oss att vi ska ta fram produkter som är utvecklade för att svara mot deras behov i vardagen. En Electrolux-produkt ska lösa både små och stora problem, till exempel ska dammsugarpåsen vara av hög kvalitet men också lätt att handla. Dessutom vet vi att man förväntar sig att våra produkter är väldesignade och tillverkade med hänsyn till miljön. s-bag® svarar mot alla dessa krav och kan beställas hem från vår webshop på bara ett par klick, Lars-Erik Henriksson Regional Sales Manager Nordic, Electrolux Small Appliances AB.

Standard underlättar för kunden – men ökar kraven på tillverkarna

Med s-bag® behöver konsumenten inte leta efter ”rätt påse”, allt man behöver titta efter är s-logotypen. När man inte behöver leta efter rätt påsmodell kan man istället välja dammsugarpåse utifrån andra beslutskriterier som t ex att den ska passa allergiker eller vara tillverkad på ett hållbart sätt. s-bag® finns i olika varianter just för att svara mot dessa krav. s-bag® kan köpas hos alla Electrolux återförsäljare, i dagligvaruhandeln och direkt från webshopen på hemsidan.

S-bag sälj i 3-pack från 99 kr.

Högupplösta bilder finns här
Pinkod: 1122

För mer information kontakta: Johanna Hallander tfn. 08-738 76 52, 0733–55 06 61
email: johanna.hallander@electrolux.se