SM i Tyngdlyftning 2021 - Eleiko Sport Center, Halmstad

Tyngdlyftningsförbundet och Eleiko ingår samarbetsavtal

Svenska Tyngdlyftningsförbundet och Eleiko Group AB förstärker sitt partnerskap för att under de kommande åren lyfta svensk tyngdlyftning till nya höjder. Eleiko är ett världsledande företag och varumärke inom tyngdlyftning och har årligen utrustat de främsta mästerskapen i världen sedan 1969, då Eleiko blev certifierat av IWF (International Weightlifting Federation).

Svenska Tyngdlyftningsförbundet och Eleiko har sedan många år ett samarbete, som i takt med att förbundet utvecklat sin verksamhet, intensifierats under de senaste åren. Ambitionen från båda parter är att samarbeta mer långsiktigt och hållbart över tid.

Nu har ett nytt avtal tecknats som gäller för perioden 2024-2025 och som innebär att Eleiko blir officiell partner till Svenska Tyngdlyftningsförbundet. Eleiko erhåller därmed branschexklusivitet för de SM-tävlingar och Internationella tävlingar som genomförs i Sverige. Eleiko förser förbundet med fri tillgång till Eleiko Sport Center samt rustar upp aktiva lyftare och tränare inom förbundet med bland annat kläder och tillbehör.

- Det nya partneravtalet med Eleiko markerar en viktig milstolpe i vårt samarbete och vår gemensamma strävan att utveckla svensk tyngdlyftning. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att stärka vår verksamhet och bidra till att göra svensk tyngdlyftning ännu mer framgångsrik, säger Svenska Tyngdlyftningsförbundets ordförande Joakim Eriksson.

För att möjliggöra en utveckling av de lokala föreningarna ger Eleiko ett förmånligt pris på utrustning samt kläder och tyngdlyftningstillbehör. Som en del i att stötta de enskilda lyftarna kommer även Eleiko att dela ut utvecklingsstipendium till lyftare som placerar sig på sjätteplats eller bättre på EM, VM och OS på seniornivå.

- Vi har våra rötter i lyftningen vilket gör det extra kul och viktigt för oss att fortsätta stötta svensk lyftning och skapa ännu bättre förutsättningar för våra lyftare, säger Erik Blomberg, VD på Eleiko.

Eleiko har sedan 60 år tillbaka designat och tillverkat precisionsanpassad styrekutrustning för världsledande tävlingar, träningsanläggningar och hemmagym. Eleiko är branschledande med sina hållbara, högpresterande produkter med fokus på kvalité, säkerhet och mål att leverera den ultimata lyftarupplevelsen. Kvalitén på produkterna uppnås av noggrant framtaget material, precisionsteknik och svensk tillverkning.

Eleikos produktportfölj innefattar världsberömda skivstänger, viktskivor, hantlar, kettlebells, bänkar och rack – allt som behövs för träning med fria vikter.

Eleiko har sitt huvudkontor i Halmstad samt kontor i USA, Storbritannien, Norge, Tyskland, Frankrike och Spanien. För mer information, besök www.eleiko.com.

Om Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Svenska Tyngdlyftningsförbundet, som grundades 1922, arbetar med att utveckla, administrera och representera svensk tyngdlyftning med drygt 100 föreningar, 1 000 tävlingslyftare och 12 000 medlemmar.

Svenska Tyngdlyftningsförbundets kansli finns sedan 2020 i Idrottens Hus i Stockholm och sedan dess sker utveckling på många områden som organisation, utbildning och digitalisering. De senaste åren har förbundet bland annat startat upp projekt med unga tjejer och killar med bra initiala resultat.

Erik Blomberg

VD Eleiko Group AB +46 765 260 618