Utrikeshandelsminister Anna Hallberg. Foto: Kristian Pohl/Regeringsgkansliet.

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg på digitalt företagsbesök hos Eleiko

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg gjorde ett digitalt företagsbesök hos Halmstadföretaget Eleiko i samarbete med Region Halland inom ramen för kampanjen Hela Sverige Exporterar. Besöket är en del av en rundresa med besök i Sveriges alla regioner som inleddes 2020 inom projektet Hela Sverige Exporterar. Den 28e april var det Region Hallands tur för företagsbesök och rundabordssamtal, där Eleiko valdes ut som ett ledande exportföretag i regionen.

Tillsammans med Jörgen Preuss, regiondirektör på Region Halland fick Anna Hallberg en inblick i Eleikos export- och tillväxtresa, en digital rundvandring i produktionen och samtalade om hållbarhet och vikten av fysisk aktivitet. Från Eleiko deltog Erik Blomberg, VD, Andreas Andrén, försäljningschef export, Gunilla Backlund, projektledare och Susanne Fredriksson, montör och facklig representant.

– Vi hade ett givande besök med Anna där vi diskuterade export och tillväxt, betydelsen av att Sverige fortsätter att vara en ledande kraft inom innovation och investerare i hållbara lösningar, och hur vi kan skapa och stimulera nya jobbmöjligheter i framtiden. Vi belyste även vikten av att investera i friskvård, träning och hälsa – en nyckel för välmående både fysiskt och psykiskt. Eleiko ser fortsatt positivt på marknaden för träning och hälsa, och vi tror att det kommer behövas ännu mer fysisk aktivitet i framtiden, säger Erik Blomberg, VD på Eleiko.

Sedan 2014 har Eleiko tredubblat sin omsättning och omsätter idag en halv miljard varav 85% är export. USA är företagets största enskilda exportmarknad, följt av Tyskland och Storbritannien. Idag levererar Eleiko styrkeutrustning till 120 länder världen över.

Hos Eleiko arbetar vi för att göra människor starkare så de kan prestera bättre - i sin sport och i livet. I över 60 år har Eleiko varit världsledande inom internationell tyngdlyftning, styrkelyft och gym och fitness. Eleiko är certifierad av IWF, IPF och Para Powerlifting. Våra produkter har levererats till mer än 180 länder och ses ofta på världens stora mästerskap och i de mest respekterade träningsanläggningarna. Mer än 1000 världsrekord har satts med en Eleiko stång. Med kvalitet, innovation och sin kundservice är Eleiko den ledande leverantören av utrustning och utbildning inom styrka.