Key Account Managers, Division Infra

Key Account Managers, Division Infra

Elektroskandias Division Infra består dels av centrala funktioner dels lokala utesäljare och tekniska innesäljare. I den här presentationen fokuserar vi på de centrala rollerna Key Account Managers och Affärsutveckling.

Marcus Björk, Divisionschef Infra

Berätta lite om division Infra.
- I november förra året sjösattes divisionen, som tidigare gick under namnet Elnät. Det vi gjorde var att addera Telekom och övrig infrastruktur, exempelvis järnvägskunder. Genom att samla dessa verksamhetsområden har vi uppnått flera synergieffekter. Alla tre områdena är relativt närliggande affärer med och liknande säljbearbetning. Med satsningen på Infra samlar vi kompetensen inom dessa tre övergripande verksamhetsområdena och får därmed ett tydligt organisatoriskt fokus med goda affärsmöjligheter framåt.

- Totalt inom divisionen är vi idag 34 medarbetare, dels lokala utesäljare och tekniska innesäljare dels Key Account Managers, som ansvarar för de rikstäckande avtalen och en central Affärsutvecklare, som främst arbetar med upphandlingar inom alla områdena.

Hur ser du på marknaden?
- Det är en spännande marknad där det händer mycket så vår satsning på divisionen ligger helt rätt i tiden. Inom Telekom är det givetvis stort fokus på utrullningen av 5G, där vi jobbar hårt för att få ta del av det materielflödet till dessa projekt. Den underliggande affären på det fasta fibernätet ligger fortfarande kvar som en viktig bas i vår dagliga affär. När det gäller Elnät så är det rent allmänt ett stort fokus på kapacitetsbristen där vi nu ser en viss omfördelning i investeringarna mellan lokalnäten och regionnäten. Här gäller det för oss att fortsätta ligga nära våra kunder inom lokalnät, som är en viktig bas i vår affär, både lokala nätbolag och entreprenörer. Vi måste också fortsätta utveckla vår produktportfölj och satsning inom Transmission för säkerställa en större marknadsandel inom detta område, både när det gäller region- och stamnätet, som också flaggats in som en tydlig prioritering från regeringens sida. På det stora hela ser vi positivt på framtiden inom Infra!

Saud Hossain, KAM

Vad är ditt ansvarsområde?
- Jag arbetar främst mot mobilnätsoperatörer på den svenska marknaden. Vi har logistikavtal med de största mobiloperatörerna, lagerhåller deras produkter, förpackar och skickar ut dem till site eller till deras entreprenörer. Mitt jobb är att se till att det dagliga arbetet flyter, hjälpa kunderna i deras vardag och dessutom utveckla och driva nya affärer.

Vad ser du som viktigast i din roll?
- Det är viktigt att ha helikopterperspektiv över hela affären. Jag sitter som ”spindeln i nätet” och samarbetar med många andra inom Elektroskandia med att ta fram nya lösningar för att underlätta för kunderna. Det gäller också att hänga med i utvecklingen, lära sig ny teknik, titta framåt vart marknaden är på väg och vart kunderna är på väg.

Ditt fokus just nu?
- Från 2009 har det varit fokus på fiberaffären, men nu är det 5G och mobila tjänster som gäller. För oss gäller det att se till att operatörerna och entreprenörerna är medvetna om vad vi kan erbjuda och tillföra. Operatörerna är allt mer kostnadsmedvetna och vi måste tydligt kunna påvisa fördelarna med att använda sig av våra logistiktjänster och produkter. Kunderna ställer också allt högre krav vad gäller hållbarhet. Detta är ett område där vi, tillsammans med våra leverantörer och transportörer ligger långt framme, vilket känns positivt.

Mikael Larsson, KAM Telekom

Berätta om ditt arbete.
- Jag började på den här tjänsten 1 mars så jag håller som bäst på att lära mig. Det är allt ifrån nya kontaktytor och nya rutiner till nytt affärssystem. Jag kommer närmast från Solar, där jag arbetade i 12 år. Jag har ansvar för de större affärerna med de stora telekomföretagen och entreprenörerna. Det gäller att driva affären, utveckla samarbetet med kunderna men även hitta nya affärer och skriva centrala avtal. I och med utrullningen av 5G kommer en del nya aktörer på marknaden som det gäller att få till samarbeten med. Jag, Saud och våra lokala säljare har ett nära samarbete för att se till att hela flödet fungerar smidigt för kunderna.

Vad är på din agenda nu?
- Mitt fokus nu är att lära känna kunderna, organisationen samt sätta mig in i vårt affärs- och rapporteringssystem med mera.

Victor Philip, KAM

Vilket område arbetar du med?
- Jag ansvarar för de större rikstäckande entreprenörerna inom elnät, järnväg och anläggning. Det gäller för mig att säkerställa att vi har en stadig grund att stå på. Jag jobbar strategiskt, ser till att avtal fungerar, samarbetar med våra lokala säljare och skapar förutsättningar för kunderna att handla så enkelt som möjligt. Stöttar våra säljare bland annat genom att ibland vara med på sambesök på olika projekt för att lyssna på kundernas behov, hitta lösningar och skapa relationer.

Hur ser kunderna på hållbarhet?
- Hållbarhet har blivit ett allt viktigare konkurrensmedel för oss, inte minst när det gäller statliga slutkunder. Det är ofta krav på miljödokumentation på produktnivå. Vi framhåller också för kunderna vikten av att tänka miljömässigt kring inköp, med bland annat färre transporter. Vi arbetar mycket med vår hållbarhetsrapport och visar kunderna hur vi kan jobba effektivare tillsammans så miljömässigt som möjligt.

Vad är närmast på gång?
- Det är många stora projekt ute på räkning, inte minst inom transmission. Flera av våra stora kunder genomför nu också upphandlingar.

Emmy Götmark, KAM

Berätta lite om jobbet.
- Jag har ansvar för vårt avtal med Vattenfall och började på den här tjänsten i januari. Tidigare var jag segmentschef för Telekom och innan dess jobbade jag med logistik på Elektroskandia. Därför har jag en god insikt i vad vi kan leverera inte minst när det gäller logistiklösningar. Jag ska säkerställa att vi uppfyller vårt ramavtal, ha ett nära samarbete med kunderna och genom produktleveranser och olika logistiktjänster se till att de blir konkurrenskraftiga.

Vad är viktigt att tänka på?
- Att hela tiden lyssna på kunderna, arbeta proaktivt för att säkerställa ramavtalet och se till att vi är den självklara partnern för dem. Vi jobbar brett med allt ifrån att öka tillgängligheten på Vattenfalls närlager till vad vi lagerför för dem i Örebro. Det gäller att ha mycket kontakt med våra utesäljare och tekniska innesäljare som följer kunden i vardagen samt med vår marknadsavdelning som ser till att vi har rätt produkter.

Fredric Larsson, KAM

Vilken kund ansvarar du för?
- Jag har en kund som jag ansvarar för, Trafikkontoret Stockholms stad. Vi har avtal med dem när det gäller all gatubelysning i Storstockholm. Det rör sig om cirka 150 000 ljuspunkter. Samarbetet innefattar tre delar:

- Exploateringsprojekt som pågår, typ Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden.

- Trafiksystem, som trafiktunnlar och ledningstunnlar.

- Infrastrukturbelysning, det vill säga all gatubelysning inom Stockholms stad.

Berätta om ert erbjudande.
- Förutom att leverera produkter så har vi också skräddarsydda logistikupplägg och tilläggstjänster för Trafikkontoret Stockholms stad. Byte av vägbelysning är kostsamt och kan ibland innebära vägavstängningar och därför är det är viktigt att alla armaturer fungerar. Därför funktionstestar vår avdelning projektpackning i Örebro alla armaturer innan de levereras. Vid logistikcentret i Örebro håller vi också ett stort lager för Trafikkontorets räkning, det innehåller dels armaturer, stolpar, centraler m.m. som de köper från oss men även anskaffningsprodukter.

Vilka typer av belysningsprojekt medverkar du i?
- Det är alla typer av belysningsprojekt och vi är med i alla stadier och vi har även en nära dialog med deras kontrakterade entreprenörer, arkitekter, konsulter, ljusdesigners etc. Det är spännande och utmanande. Stockholms stad vill vara i framkant och det genomförs många specialprojekt inom till exempel Smart City och IoT.
______

Peter Ahlbom, Affärsutvecklare/affärsstöd

Vilken roll har du?
- Jag arbetar med de upphandlingar som kommer inom infraområdet. Framför allt är det upphandlingar från kommuner och kommunägda bolag. Totalt är vi med i cirka 25 till 30 upphandlingar per år och just nu arbetar jag med sex upphandlingar. Jag samarbetar också mycket med våra utesäljare som ansvarar för kunden lokalt och är även med vid prissättningar m.m. Mitt jobb består ungefär till 80 procent av upphandlingar och 20 procent som stödfunktion till våra säljare vid prisjusteringar.

Vilka utmaningar stöter du på?
- Varje upphandling innebär en hel del arbete och det är många krav som uppfyllas. Det gäller att kunna gå med på kundernas alla krav samtidigt som vi måste säkerställa att vi kan leva upp till dem. Ibland kan uppdragsgivaren ha lite udda krav eller ändrar i standardskrivelser. Då får jag ha kontakt med våra jurister om vad innebörden är och vad vi kan erbjuda.