Element expanderar till Finland och öppnar kontor i Helsingfors

Nordens ledande Marketing Automation-leverantör, Element AB, öppnar kontor i Helsingfors. Detta sker genom att Element AB och Ranta Helsinki Oy startar det gemensamma bolaget Element Oy. Element Oy kommer att fokusera sin verksamhet på marknadsstrategi och marketing automation.

- Det är med stor glädje som vi nu öppnar kontor i Helsingfors. För två år sedan började många svenska bolag efterfråga Marketing Automation-verktyg och nu följer övriga nordiska länder efter. Det är spännande att se hur Marketing Automation börjar växa fram som en standard. Och vi är fast beslutna om att bli en av de största Marketing Automation-aktörerna i världen. Vår expansion till Finland är första steget”, säger Jonas Ander.

I mars 2013 träffade Element ett av Finlands bästa företag inom B2B-marknadsföring och Marketing Automation, Ranta Helsinki Oy.

- Vi är mycket stolta över att bli en del av Element-koncernen. Vi har följt deras framfart och sett hur intresset för marketing automation och strategisk online-marknadsföring växt under det senaste året. Med vår erfarenhet och kunskap om den finska marknaden i kombination med Elements expertis ser jag positivt på framtiden och ett lyckat samgående, säger Ilmari Piela, VD på Element Oy.

- Vi klickade direkt. Det märktes snabbt att vi har samma värderingar. Vi delar synsätt på hur framtidens marknadsföring och försäljning ser ut och efter några möten hade vi kommit överens, säger Jonas Ander.

Marketing Automation-marknaden växer explosionsartat just nu. Fler och fler B2B-marknadsförare börjar förstå värdet av att mäta sin marknadsföring, samla alla marknadsaktiviteter på ett och samma ställe och det kritiska i att börja ta hjälp av IT-stöd i sin marknadsföring.

- Marknadsavdelningens uppgift blir i högre utsträckning att generera kvalificerade leads till säljavdelningen. Marknadssidan börjar anställa teknisk, finansiell, redaktionell och digital spetskompetens. Allt för att anpassa sin marknadsföring till kundens nya online-beteende. Detta är i princip omöjligt att göra utan stöd av Marketing Automation, säger Jonas Ander.

Element har snart 100 installationer av Marketing Automation-verktyget Pardot i Norden. Pardot köptes av Salesforce.com för två månader sedan.

De stora systemjättarna har redan insett värdet av denna typ av mjukvara. Ett antal affärer den senaste tiden understryker detta; Salesforce.coms köp av Pardot, Oracles köp av Eloqua, samt Marketos börsintroduktion.

För mer information, kontakta:

Jonas Ander, VD Element AB
+ 46 8 534 815 74
jonas.ander@element.se

• marketing automation
  • finland and sweden

För mer information om Element, följ oss på några av våra sociala medier.

Kort om Element

Elements vision är att skapa framtidens försäljning.
Affärsidén är att tillverka B2B-kunder genom nyskapande strategier, innovativa och mätbara marknadsföringsprogram samt världsledande system och plattformar.

Jonas Ander

Presskontakt CEO 08 - 534 815 74