Berth Milton slår tillbaka mot Skatteverket och skriver officiell biografi!

I dagarna har Berth Milton deklarerat för första gången på länge i Sverige. Nu vill han dra av den miljard som han anser att han blivit felaktig skönstaxerad på. Han har också skrivit kontrakt med förlaget Storyhood AB och Eleven Stories  om en självbiografi som ges ut under våren 2023 där han för första gången själv berättar om konflikterna med Skatteverket, sin far och andra skeenden ur sitt händelserika och konfliktfyllda liv. I boken kommer han också redovisa detaljerat med faktaunderlag hur SKV har förstört hans liv de senaste 21 åren.

Berth Milton har i dagarna lämnat in en deklaration till Skatteverket (SKV) där han redovisar en förlust på drygt en miljard kronor som gäller samma aktier han blev skönstaxerad en vinst på för 21 år sedan. Aktierna har blivit värdelösa och han menar att den förlusten skall kvittas mot skatteskulden som uppstod vid beskattningen av den påhittade reavinsten av samma aktier.

– Juridiskt tror jag inte att jag har en större chans att få rätt till kvittning mot skatteskulden, utan det här är mer av ett statement. Nu har dom jagat mig sedan 2001 för deklarationsåren från 1996 till 1999, och jag kan inte ens flytta hem till Sverige. Flyttar jag till Sverige utan att detta vansinne nollas är jag dömd att leva på existensminimum, 5 000 kronor i månaden plus hyran då. Men vem skulle hyra ut en lägenhet till någon som är skyldig en halv miljard? Jag kan inte ens skaffa ett abonnemang för en mobiltelefon i Sverige, berättar Berth för Eleven Stories.

2001 skönstaxerades den dåvarande porrkungen och majoritetsägaren i Private av SKV. De krävde att han skulle betala skatt i Sverige för Privates inkomster och ett aktiebyte mellan 1996 och 1999. Berth överklagade genast, då han varit bosatt i Spanien sedan 1989. Konsulatet i Barcelona intygade att döttrarna varje vecka gick på svenskundervisning och ofta skjutsades dit och hem av pappan.

Dåvarande processföraren på SKV vägrade dock ge sig. Han hade länge bombarderat svensk kvällspress med tips om Berths ”skattesmitning” och krävde nu porrkungen på 677 miljoner kronor i utebliven skatt.

Berth vann då ärendet kom upp i Länsrätten 2003. Tvärtemot SKVs påstående att Berth bodde i Sverige kunde han bevisa motsatsen. Men processföraren överklagade till kammarrätten innan han själv slutade arbeta på SKV 2004, och 2005 togs tvisten upp där.

Den här gången förlorade Berth. Tre personer skulle avgöra om han var skyldig att betala skatt i Sverige eller ej, två kvinnor och en man. De två kvinnorna fällde honom, trots att mannen hävdade att det inte på något sätt kunde styrkas juridiskt att Berth varit skattskyldig i Sverige. Plötsligt var han skyldig SKV 865 miljoner kronor. Själv kände Berth att han fått en moralisk dom, inte en juridisk, att han dömts för att han var den hemske porrkungen som utmålats som mer eller mindre en skurk i media.

Berth fick kort efter detta bevis på att den tidigare processföraren på SKV varit jävig, ett dokument som visade att denne hade fått ett lån av ett av hans fars företag 2002. Med sin far hade Berth legat i en ofta våldsam konflikt sedan mitten av 90- talet, så han överklagade domen, men fick avslag då SKV påstod att processföraren varit tjänstledig under den period då ärendet mot Berth hade beretts.

2007 gjorde slutligen SKV en internutredning av processföraren där man tittade på fyra av hans andra tidigare ärenden och fastslog att han handlat felaktigt i samtliga processer. Ändå valde man att inte väcka åtal och Berths skatteskuld avskrevs inte.Vid årsskiftet 2014/2015 fick han halva skulden, som då vuxit till 946 miljoner kronor, preskriberad. Berth hoppades att det sista 473 miljoner kronorna skulle preskriberas vid årsskiftet 2019/2020, men vid 15-tiden på eftermiddagen fredagen den 20 december 2019, sista arbetsdagen före julledigheten fick han ett mejl om att skulden förlängts ytterligare fem år.

I början av 2020 hittade Berths advokat bevis för att SKV ljugit i domstolen 2007, då de påstått att den korrupte processföraren varit tjänstledig då Berths ärende beretts. Genom att följa diarienumret kunde advokaten se att processen inletts redan i mars 2000. Att processföraren varit tjänstledig då den slutförts stämde, men under de första nio månaderna då skönstaxeringen gjorts hade han varit drivande i processen. Så Berth begärde resning, vilket han på oklara skäl nekades.

För Eleven Stories förklarar Berth att han lämnat in den kontroversiella deklarationen eftersom han är förvissad om att SKV vet att dom gjort fel, men av ekonomiska och moralistiska skäl vägrar erkänna det.

För närvarande vistas han på Mallorca på grund av att han inte kunnat återvända tillbaka hem till Mauritius där det är stenhård corona lock-down. Istället lever han nu i en sorts limbo.

• Jag lever som en nomad i en kappsäck, kan inte ha något fast boende, ingenting.

Han hoppas att någon ska reagera på deklarationen där han nu redovisar en förlust på drygt en miljard kronor som skall kvittas mot hans skatteskuld. Bakom sig har Berth dessutom en norsk doktorand i EU skatterätt:

• Han har gått igenom hela mitt ärende och säger att det är det största justitiemord han sett. Det är juridiskt absurt hur de kunnat driva denna Kafka-liknande process emot mig så länge. Det sitter nån byråkrat där och bara sätter ett kryss, och så kör dom på i fem år till, skiter totalt i om det är rätt eller fel.

Om den nyss inlämnade deklarationen säger han:

• Om dom random kan skriva på mig skatt i Sverige, trots att SKV själva i domen erkände, att jag inte under den aktuella perioden bodde i Sverige, så borde jag också kunna göra avdrag i Sverige även om jag inte bor där just nu. Det borde väl vara lika åt båda håll? För jag kan bevisa att jag har gjort den här aktieförlusten på grund av att SKV och stora delar av svensk media jagat sönder allt jag haft och försökt skapa.

Berth vill visa på det orimliga och absurda i processen som drivits mot honom. Han vill ha upprättelse, att SKV ska erkänna att de har gjort fel och att de skulder på cirka en halv miljard kronor som ligger kvar på honom ska kvittas bort så att han kan börja leva ett normalt liv igen.

Av Ola Brising