Årssammanfattning 2023

Här är Elevernas riksförbunds årssammanfattning 2023. Tack för i år- vi ser fram emot att arbete vidare för en bättre och mer demokratisk skola även under 2024!

Möten

Det har varit ett riktigt mötes-rikt år. Vi har haft möten partiledare, skolpolitiska talespersoner, politiker, Skolminister, organisationer och många fler! Här har vi framförallt lyft vår kravlista som heter "Elevernas fokus 2023", där vi förmedlat elevernas krav inom Elevinflytande samt Trygghet & Studiero.

Almedalen

Vilken vecka! Vi deltog i 34 paneler och seminarium, anordnade workshop & mingel tillsammans med nätverket #Stoppayouthwashing bestående av 15 ungdomsorganisationer, anordnade panelsamtal med Röda Korsets Ungdomsförbund, gick på möten, mingel och intervjuer, och hade ett tält vid hamnplan.

Barnrättsdagarna och Mänskliga Rättighetsdagarna

"Vi fick stående ovationer men nu vill vi ha inflytande. Det är vuxnas ansvar att lyssna på oss." skrev vi på Instagram efter evenemanget. Vi hade både ett seminarium med Röda Korsets ungdomsförbund och Youth2030, samt ett med Stiftelsen Friends. Förbundsordförande Maja Sjögren deltog även på Mänskliga Rättighetsdagarna. Här annornade Elevernas riksförbund ett seminarium tillsammans med Unicef, Sveriges Elevkårer och Specialpedagogiska skolmyndigeheten.

Lansering av Demokratiforums metodbok

Under hösten hade vi lansering för Demokratiforums metodbok, där vi bland annat fick lyssna på ett panelsamtal om trakasserier och diskriminering i skolan. I samtalet deltog Lars Arrhenius- Diskrimineringsombudsman på Diskrimineringsombudsmannan, Warda Abdalla- förbundsordförande för Rädda Barnens Ungdomsförbund , Cecilia Samuelsson- Gymnasieelev och deltagare i Demokratiforum samt Emelie Carbonnier- Lärare och deltagare i Demokratiforum.

Johanna (projektledare för Demokratiforum) och Klara (ledamot i förbundsstyrelsen) berättade också om projektet och hur vi gått tillväga för att ta fram metoderna. Det går att beställa fysiska exemplar på vår hemsida, och att ladda ner metodboken digitalt. Det gör ni här Vi ser framemot att se hur ni använder metodboken på era skolor!

USE YOUR VOICE & DRIVKRAFT

Under våren genomförde Elevernas riksförbund USE YOUR VOICE, och under hösten DRIVKRAFT. USE YOUR VOICE är vår utbildningsserie på våren som i år blev två regionala utbildningsdagar i Borås och Lund där deltagarna också fick träffa elever som sitter i vår styrelse. Det var medlemmarna själva som fick utforma utbildningarna genom önskemål på innehåll och tema. Det blev fartfyllda dagar med fokus på studiero, elevinflytande och elevers psykiska hälsa. DRIVKRAFT ägde rum i våra regioner; Väst, Skånde och Sthlm. Det var inspirationsträffer med teman valda av elever och helgdagar fulla av föreläsningar, samtal och workshops med olika teman.

Sveriges första nätverk för elevskyddsombud

Elevernas riksförbund har under året skapat Sveriges första nätverk för elevskyddsombud! Upplägget är enkelt. Alla elever som är elevskyddsombud kan kostnadsfritt välja att gå med i nätverket. Du får tillgång till vår kommunikationsplattform och kan prata med andra elevskyddsombud om ert uppdrag - och direktkontakt med oss på förbundet. Nätverket har haft två digitala föreläsningar under våren, och det går fortfarande att anmäla dig här: https://ebas.elevernasriksforbund.se/registrations/add/156

Elevrådskongressen 2023: Ny styrelse och nya fokusområden

Den nyvalda styrelsen består av Victor Schöld, Cecilia Samuelsson, Lo Carrier, Isak Sörling, Maja Sjögren, Vidar Ekman, Oscar Fissore, Ida Sörling och Kerstin Hamnell. Dessa engagerade individer kommer att leda Elevernas riksförbund och arbeta för att främja elevföreningar och öka samarbetet mellan elever, politiken och makthavarna.

Under mötet röstades även en ny verksamhetsplan fram, som har tre huvudrubriker: 1. Elevföreningar ska stärkas, 2. Länken mellan eleverna politiken och makthavarna, och 3. Kunskapen om elevers rättigheter ska förbättras. Dessa fokusområden kommer att ligga till grund för Elevernas riksförbunds arbete under det kommande året!

Elevernas riksförbund i media

Vi har varit med i exempelvis Nyhetsmorgon, DN Sveriges Radio, och har även skrivit ett antal debattartiklar. Kika in vårt pressrum HÄR för att se allt!

Tack för i år. Vi ses 2024!

Maja Sjögren

Presskontakt Förbundsordförande 070-718 88 01