Elgiganten först i världen med klick-kök

Som första köksleverantör i världen lanserar Elgiganten Click-kök, en helt ny metod för att sätta ihop kökststommar utan att använda vare sig verktyg, skruvar eller lim. Med klick-funktionen går monteringen betydligt snabbare och risken för misstag och felmontering blir minimal.

– Många har sett TV-program där man monterar ihop kök och där ser det inte särskilt svårt ut. Men när man sedan ska göra det själv därhemma är det inte lika lätt, säger Roger Olkerud i Brukets Bygg och Kakel, som har lång erfarenhet av att montera köksinredning.

Ett vanligt fel är att skåpstommarna blir skeva eller att man inte fäster dem tillräckligt väl i väggen, vilket leder till att skåpen i värsta fall ramlar ned.

– Men det största felet är nog att man glömmer att det måste finnas avluftning från spisen, annars brinner den upp. Det har jag sett flera exempel på, säger Olkerud.

Ny enklare metod
Nu finns en helt ny metod för att sätta ihop kökststommarna utan att använda vare sig verktyg, skruvar eller lim. Monteringen går också mycket enklare och snabbare.

– Man klickar helt enkelt ihop de olika delarna av stommen vid monteringen. En låsfunktion är inbyggd i klickspåren, så det räcker att bara trycka ihop bitarna. Du hör ett ”klick” när delarna fäster. Därför kallas systemet ”Click”, säger Roland Ström, Produktchef för kök hos Elgiganten.

Många känner igen fästmetoden från ”klickgolven” som konsumenten enkelt installerar själv. Systemet är utvecklat av det svenska företaget Välinge Innovations i Viken och används idag av 170 producenter av golv.

Elgiganten använder som första köksleverantör den här Threespine®-teknologin.

– En av fördelarna är att monteringen går så mycket fortare. Vi har gjort tester som visar att på den tid det tar att bygga en enda vanlig skåpstomme så hinner du faktiskt montera hela tio klickstommar, säger Roland Ström.

Räta skåpstommar
En annan fördel är att stommarna blir helt vinkelräta.

– För att få en skåpstomme vinkelrät krävs att bakstycket hamnar i helt rätt position. Bakstycket ger stadga åt stommen och styr vinklarna. Den nya teknologin låser bakstycket i rätt position och vinkel på samma gång. Du vet att det är rätt när det säger ”klick”.

Tester visar att Click-stommar är mer stabila än traditionella köksstommar. Det beror på att låsningen sker på hela kontaktytan.

När skåpstommarna är monterade skruvas de fast i väggen på vanligt vis, med skruv anpassad till materialet i väggen.

– Många av våra kunder väljer idag att montera sitt Epoq-kök helt på egen hand. Med de nya skåpen blir det lite enklare. Det går snabbt och du vet att stommarna blir vinkelräta, säger Roland Ström.