Elgiganten i unikt samarbete med Microsoft och Minecraft

Elgiganten ingår i ett unikt samarbete med de globala jättarna Microsoft och Minecraft där återvinning av elektronik kopplas samman med världens mest populära tv-spel, Minecraft. Kampanjen ”Urban Miner” går live denna vecka.

Har du gamla telefoner eller surfplattor liggandes i lådan hemma? Det är du inte ensam om. Det finns nämligen miljontals gamla elektroniska produkter i svenska hem som borde återvinnas. Elektroniskt avfall är ett stort miljöproblem och Norden ligger i världstopp. Enligt Global E-waste Monitor 2020, lagrar i snitt varje person i Europa årligen fyra till fem kilo oanvänd elektronik innan den kastas.

Det många inte vet är att elektroniska produkter innehåller värdefulla mineraler, metaller och komponenter som världen håller på att få slut på. Många av dessa mineraler krävs för att producera dagens elektronik. Faktum är att mobiltelefoner och surflattor kan innehålla upp till 40 olika metaller, att återvinna dessa är mycket mer hållbart än att utvinna nya metaller.

- Genom Urban Miner vill vi använda världens största hobby för att engagera nya målgrupper och förmedla ett viktigt budskap – det ligger miljontals gamla prylar i svenska hem som behöver återvinnas. På samma sätt som karaktärerna i Minecraft hittar mineraler för att göra något nytt måste fler återvinna sin gamla elektronik så att de värdefulla mineralerna i den kan återvinnas, säger Alexander Åberg, Gaming ansvarig på Elgiganten.

Återvinn elektronik - få Minecraft värdekod i utbyte

Genom Urban Miner-kampanjen vill Elgiganten få fler att återvinna. Därför kan man komma in till sin närmsta Elgiganten butik och lämna in gammal elektronik i utbyte mot en värdekod som kan användas för att låsa upp så kallade ”skins”, ”texture-packs” och nya ”världar” i Minecraft.

På Elgiganten återvinner man redan 4000-ton elektroniskt avfall varje år. Cirka 82 procent av produkterna som samlas in används som råvaror för att producera nya produkter. Som marknadsledande elektronikkedja är det ingen tvekan om att man har ett stort ansvar, och hållbarhet är ett viktigt satsningsområde för Elgiganten. Utöver arbetet med återvinning har Elgiganten Nordens största reparationstjänst för elektronik som kallas El-Care där man årligen reparerar över 700.000 elektroniska produkter i Norden.

- Vårt mål är att alla sålda produkter återvinns och används igen i form av nya produkter. Vi har behov av att ta tillvara på alla viktiga element i elektroniken och ge dem ett nytt liv istället för att världen letar efter eller producerar mer, säger Tony Ottebjer Winkler, Drift och Hållbarhetschef på Elgiganten.

Ett gott samarbete

Att få igenom detta världsunika samarbete har till stor del handlat om att involvera och intressera Microsoft och Minecraft som är väldigt starka varumärken. Det som fick Microsoft att bli intresserade var hållbarhetsaspekten, berättar Nicholai Hamre, Subscription Lead på Microsoft-ägda XBOX.

- Med en tydlig och ambitiös hållbarhetsvision kommer vi alltid vilja utforska för att öka medvetenhet och engagemang i samhället. Vi vet att Minecraft kan spela en stor roll för att inspirera till en bättre värld, därför har det varit ett nöje att samarbeta med Elgiganten och ta fram Urban Miner. Förhoppningsvis kommer kampanjen att inspirera alla generationer till att återvinna gammal elektronik, säger Nicholai Hamre.