Elgiganten satsar på esporten

Som en del i sin satsning på gaming och esport blir Elgiganten huvudsponsor och medarrangör till Nordsken, norra Skandinaviens största event för spelkultur och populärfiktion.

– Tillsammans med våra leverantörer ska vi lyfta Nordsken till att bli ett av de grymmaste esporteventen i Norden med 650 LAN-platser och över 160.000 kronor i prispotten, säger Alexander Åberg, Gamingsansvarig på Elgiganten.

Nordsken 2018 arrangeras 10–12 maj på Skellefteå Kraft Arena och beräknas dra mer än 10.000 unika besökare. Esportturneringarna pågår alla dagar och kommer vara i bland annat Overwatch, CS:GO och Super Smash Bros. Det genomförs även mindre turneringar som är öppna för alla besökare att delta i.

– Intresset för gaming och esport har exploderat de senaste åren och fortsätter att växa. Det ser vi inte minst i efterfrågan på gamingrelaterade produkter som datorer, stolar, komponenter mm som ökat extremt mycket och där vi valt att utöka sortimentet med tusentals produkter, säger Alexander Åberg.

Som medarrangör till Nordsken kommer Elgiganten att ansvara för allt från tekniska lösningar, till tävlingar, utmaningar och andra aktiviteter. Elgiganten tar dessutom med sig sitt egna eventteam som kommer att sköta allt från aktiviteter, turneringar, ljud, ljus och mycket mer.

– Det är viktigt för oss att finnas med i de största esportsarrangemangen i Sverige. Förutom att vi har produkterna som krävs, så har vi också extremt engagerade medarbetare som utöver sitt vanliga arbete vill vara med och driva Elgigantens arrangemang på bland annat Nordsken och Dreamhack och göra dom till en fantastisk upplevelse för alla deltagare, säger Alexander Åberg.

Nordsken är en hyllning till människors fantasi och påhittighet med fokus på spel, kultur och kreativitet. Det är en inkluerande fest där vi möjliggör individers vilda fantasier. Det är även norra Skandinaviens största event för spelkultur och populärfiktion och det anordnas årligen i Skellefteå. Nordsken 2018 arrangeras 10–12 maj på Skellefteå Kraft Arena och beräknas dra mer än 10.000 unika besökare. www.nordsken.se

Elgiganten är den ultimata destinationen för alla gamers, oavsett plattform. Med ett brett utbud av gamingdatorer, headsets, gamingstolar, möss, tangentbord och komponenter. De bästa spelen förtjänar att spelas med den bästa utrustningen och Elgiganten har hårdvaran du behöver. www.elgiganten.se/gaming