​Elgiganten satsar på teknisk supporttjänst som julklapp för svenskarna

Det blir en annorlunda jul i år där tekniken kan få en avgörande roll för vår sociala samvaro och för att hålla igång hemmet. Inför julen satsar Elgiganten därför på teknisk support, att ge bort som julklapp eller till sig själv. Tjänsten är tänkt att hjälpa såväl den som tröttnat på att vara ofrivilligt IT-ansvarig, som den som sitter ensam i jul och behöver hjälp med krånglande teknik eller med att koppla upp videosamtal för en digital jul med familjen eller vänner.

Bakgrunden till satsningen är inte bara den pågående pandemin utan också det tekniska och digitala utanförskap som många svenskar lever i, där det saknas både tillgång till och kunskap om teknik. Bland annat är det 1 av 3 (35 %) svenskar som i en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Elgiganten uppger att det blir allt svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen. Det är också nästan 2 av 5 (38 %) svenskar som har tekniska produkter med fler funktioner än vad de klarar av att använda. Elgiganten har genomfört undersökningen årligen sedan 2008.

Med Elgigantens supporttjänst går det att få hjälp med allt från mobiltelefoner, datorer, surfplattor, tv-apparater och uppkoppling – oavsett var produkten är köpt. För nyinköpta produkter går det också att få sin vara hemlevererad, installerad och monterad direkt av en tekniker – som även kan ta med sig gammal elektronik och emballage för återvinning.

–Det blir en annorlunda jul i år, när vi inte kan träffas fysiskt blir tekniken viktigare än någonsin för att hålla kontakt med nära och kära. Vi vet också att många svenskar har svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen och behöver hjälp med sina produkter och många tar hjälp av familj och vänner med sina tekniska problem*. Nu vill vi göra det enklare för alla genom att göra det möjligt att köpa teknisk support till någon annan eller till sig själv för att skapa förutsättningar för en så bra jul som möjligt med hjälp av fungerande teknik, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige.

För den som vill ge bort en supporttjänst går de att köpa i butik eller digitalt. Supporttjänsten är en perfekt julklapp också för den som är ute i sista minuten.

Som en del av Elgigantens samhällsengagemang genom stiftelsen Elgiganten Foundation, så skänker företaget också 50 julpaket, innehållandes bland annat surfplattor med tillhörande support till vårdavdelningar runt om i Sverige.

Läs mer om Elgigantens supportjänster här

* Ett av de vanligaste sätten att söka hjälp med tekniska utmaningar är att fråga familj och vänner (22 %).

Fler siffror ur undersökningen:

• En av tre (30 %) anser att tillgång till, och kunskap om, teknik och digitala verktyg har skapat en klasskillnad i samhället.
  • En av fem (19 %) anser att samhället inte gör tillräckligt mycket för att inkludera personer med funktionsvariationer i den tekniska utvecklingen.
  • Två av fem (44 %)känner äldre personer som hade fått en bättre livskvalitet om de hade mer kunskap om teknik.
  • En av tre (36 %) personer över 60 år är oroliga för att de inte kommer kunna hänga med i den tekniska utvecklingen när de blir äldre.
  • Hälften (51 %) av alla över 60 år anser att det tekniska språket blir allt svårare.
  • Mer än hälften (57 %) av personer över 60 år tycker att det finns för många namn och begrepp i den digitala världen.
  • En av tre (33 %)anger att de skulle haft mer kontakt med sina familjemedlemmar över 75 år om de hade en större närvaro på sociala medier.

Mer om undersökningen finns att läsa här: https://elkjopnordic.com/tech-trouble-2020.

Om undersökningen

Digitalt utanförskap är en årlig undersökning som genomförs av Elgiganten i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Undersökningen genomfördes av en online-panel av forskningsinstitutet YouGov under perioden 6 - 22 maj. Totalt genomfördes 4055 CAWI-intervjuer med personer över 18 år, varav 1018 i Sverige.

Om Elgiganten Foundation

Elgigantens Julfond är en del av Elgiganten Foundation som är en del av Elgigantens CSR-arbete. Syftet är att ta ett större samhällsansvar och stötta dem som inte kan del av den tekniska utvecklingen i samhället. Genom att bistå med produkter, vägledning och ekonomiskt stöd önskar vi att sprida den digitala kompetensen och förhindra att människor hamnar i utanförskap till följd av digitaliseringen. Vi vill stötta människor genom digitalisering och teknisk utveckling, som ett bidrag till FN:s hållbarhetsmål nummer 10: ”Minskad ojämlikhet”.

• niclas eriksson

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror samt kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel. Två år senare, 2020, utsågs de till "Årets Arbetsgivare" på samma gala.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3,200 anställda samt 176 butiker och varuhus. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2019/2020 uppgick koncernens omsättning till 41,8 miljarder NOK. I Norden finns det totalt 415 varuhus och ca 11,000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.