Elgiganten väljer Publicis

Publicis blir ny byrå för Elgiganten och Elkjøp koncernen i Norden. Att avtalet nu är signerat är något som båda parter är väldigt nöjda med.

Elgiganten har under de senaste månaderna bedrivit en byråpitch för att hitta den optimala byråkonstellationen. Nu står det klart vilka fyra byråer som kommer jobba tillsammans med Elgiganten för att stärka varumärket ytterligare genom engagerande kommunikation.

– Byråerna vi träffade under pitchprocessen höll genomgående en extremt hög nivå. Att vi slutligen landande i Publicis som nordisk partner baserades på deras tvärfunktionella expertis inom både plattform och data samt deras marknads- och affärsförståelse. Publicis imponerad med ett effektivt upplägg, bra energi och ett passionerat team, säger Camilla Everberg, Head of Marketing & e-Commerce på Elgiganten.

Elgigantens vision är att hjälpa alla att ta del av den magiska världen av teknik, detta ligger till grund för både strategi och val av partners. Bolaget omsatte 15,8 miljarder kronor föregående verksamhetsår och har tydliga ambitioner att stärka sin position som marknadsledare inom hemelektronik och vitvaror.

– Vi är enormt glada och stolta över att ha blivit utvalda till Elgigantens nya byrå! Vi är ett stort tvärfunktionellt team inom Publicis som har varit djupt engagerade i pitchen och glädjen att nu få påbörja arbetet är mycket stor. Vi ser fram emot att, i nära samarbete med Elgiganten, skapa kommunikation som fortsätter bygga både varumärke och affär i Sverige och Norden, säger Emma Thorp, VD på Publicis Groupe Sverige.

Publicis-teamet kommer att arbeta med både nordiska och lokala initiativ. Samtidigt förlängs också avtalet med Nord DDB, men med ett justerat ansvarsområde. Elgiganten fortsätter även sitt framgångsrika samarbete med Carat/Dentsu som nordisk mediebyrå. I våras genomfördes även en byråpitch för att hitta en ny PR-byrå, detta uppdrag tillföll Narva. Byrån har bred erfarenhet både inom retail och hållbarhet, något man kommer ha användning av i arbetet med Elgiganten.

Kombinationen av Publicis, Carat, Narva och Nord DDB utgör en stabil grund för Elgigantens kommunikationsuppdrag.

• Företagande, allmänt

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror samt kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel. Två år senare, 2020, utsågs de till "Årets Arbetsgivare" på samma gala.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3,200 anställda samt 176 butiker och varuhus. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2019/2020 uppgick koncernens omsättning till 41,8 miljarder NOK. I Norden finns det totalt 415 varuhus och ca 11,000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Currys.co.uk