Elgiganten vinnare av Stora Trafiksäkerhetspriset

Under en prisceremoni på Transportforum i Linköping den 12 januari utsågs Elgiganten till vinnare av ”Stora Trafiksäkerhetspriset 2016” i kategorin ”Årets Beställare”.

Motiveringen till utnämningen är att Elgiganten stärkt sitt beställaransvar med rigorösa krav på sociala villkor, arbetsförhållanden och trafiksäkerhet för sina transportörer. Kraven följs upp regelbundet, vilket bidrar till hög trafiksäkerhet.

– Det är otroligt roligt att vårt arbete blir uppmärksammat på det här sättet. Vissa av kraven vi ställt i den stora transportupphandlingen är direkt banbrytande och vi ser det här priset som ett kvitto på att vi är på rätt väg och det gör oss än mer motiverade att fortsätta driva den här utvecklingen, säger Jimmy Olofsson, Senior Logistic Manager på Elgiganten.

Övriga pristagare var Taxi Göteborg som utsågs till ”Årets Entreprenör” och Q3 – Forum som blev ”Årets Leverantör”.

Stora Trafiksäkerhetspriset är ett årligen återkommande pris som sedan 2009 delas ut av branschtidningarna Resforum, Trafikforum och Transport & Logistik Idag. Syftet med priset är att lyfta fram goda exempel inom trafiksäkerhet, samt främja det fortsatta arbetet inom detta viktiga område för yrkestrafik på väg inom godstransporter och persontrafik.

Mer om Stora Trafiksäkerhetspriset

Elgigantens nya transportavtal med fokus på socialt ansvarstagande
I februari 2015 tecknade Elgiganten nytt transportavtal för utgående transporter från Elgigantens Nordiska Distributionscenter i Jönköping till över 390 varuhus och hemkörningshubbar i hela Norden.

Med det nya transportavtalet valde Elgiganten att stärka sitt beställaransvar genom bland annat ökade krav på löne- och arbetsvillkor och trafiksäkerhet samt ökade kontrollmöjligheter och uppföljning av transporterna.

– Vi har bestämt oss för att vi ska vara ledande även inom transportområdet. Bra logistik handlar inte enbart om att få produkterna till rätt plats i rätt tid till rätt kostnad. Vi vill att det ska göras med så liten påverkan på vår gemensamma miljö som möjligt och utan att människor blir utnyttjade eller utsatta för fara. Vi har gjort ett gediget arbete för att säkerställa att vi tar vårt fulla ansvar både som beställare och samhällsmedborgare, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Mer om Elgigantens transportavtal