Gasolgrillen är svenskarnas favorit

Det vackra maj-vädret gav ordentligt bränsle till grillförsäljningen som ökade med 40 procent trots en stark månad att jämföra sig med från förra året. Ska man tolka efterfrågan så är det hemlagad pizza på en gasolgrill som gäller i sommar.

Efterfrågan bekräftar fjolårets trend – det ska vara en gasolgrill av erkänt bra kvalitet och grilltillbehören får en allt viktigare roll.

Åtta av de tio mest sålda grillarna i maj är gasolgrillar. Den sjätte mest sålda grillen är dessutom en av årets stora designnyheter, Jamie Olivers vita gasolgrill. En annan presumtiv storsäljare är hybrid-grillen ”Dual Fuel” som kunderna börjat efterfråga trots att den lanseras först i början på juni.

– Dual Fuel är en kombinerad kol- och gasolgrill och årets stora nyhet från Jamie Oliver. Den finns med i allt grillmaterial som vi gjort tillsammans med Ulrik Lindelöv, Head Chef för Svenska Grillandslaget och det har skapat en efterfrågan vi faktiskt inte räknat med. Dual Fuel lanseras i början på juni men kunderna har redan börjat köpa den, helt osedd. Det är ett tydligt tecken på att den fyller ett viktigt behov hos kunderna, säger Stefan Ekvall, Produktchef på Elgiganten.

Dual Fuel kommer att premiärvisas under Grill och BBQ-SM på Liseberg den 21-22 maj under ledning av Ulrik Lindelöv.

På topplistans fjärdeplats hittar vi överraskande nog en elgrill från Weber.

– Svenskarna är nordiska mästare i elgrill. Det beror till stor del på att många bostadsrättföreningar och fastighetsägare har bestämmelser som säger att elgrillen är det enda som är tillåtet för grillning på balkongen och liknande, säger Stefan Ekvall, Produktchef på Elgiganten.

I takt med det växande grill-intresset ökar också efterfrågan på tillbehör. Bland månadens storsäljare hittar vi bland annat iGrill, den trådlösa stektermometern som gör att du enkelt kan övervaka grilltemperaturen via en app i telefonen. Ska man tolka försäljningsstatistiken så blir det också en hel del hemlagad pizza på grillarna i sommar. Pizzasetet från Nordic Season är nämligen det sjunde mest sålda tillbehöret i maj. Förutom pizzasten, innehåller det även en stekspade och en pizzaslicer.

– Tillbehören skapar nya möjligheter och ännu större användning av grillen. Idag kan du tillaga hela måltiden inklusive efterrätten på grillen. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. Det är också därför vi valt att samarbeta med Ulrik Lindelöv och Svenska Grillandslaget – för att hjälpa både oss och våra kunder med nyttiga tips och inspiration för godare mat på grillen, säger Stefan Ekvall.

MEST SÅLDA GRILLARNA

8.Weber Grillbriketter

9.Nordic Season Grillredskap

10.Regulator för gasolgrill

Topplistorna baseras på försäljningen i 78 Elgigantenvaruhus samt internetbutiken under maj 2016.