Historisk jubileumsinvigning i Barkarby

Den 28 september 1994, invigdes Elgigantens första varuhus i Barkarby, Sverige. För första gången såldes en diskmaskin för under 3000 kronor. Den enorma kundtillströmningen gjorde att kunder parkerade sina bilar på E18. Idag, den 23 september klockan 07:00, är det dags att återinviga samma varuhus, dock under helt andra förutsättningar än för 22 år sedan.

– Det är mycket som hänt under de här åren. Produkterna har utvecklats i en rasande takt och fått en allt viktigare roll i de svenska hushållen. För 22 år sedan var mobiltelefonen relativt ny på marknaden. Idag inviger vi vår största telekomavdelning i Sverige med närmare 150 mobiltelefoner och wearables för kunderna att känna och klämma på. Vi har dessutom tvättmaskiner och kylskåp som du kan styra och övervaka via en app i mobiltelefonen. Det är helt fantastiskt, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Faxmaskiner och tjock-tv:s har fått ge plats åt dagens storsäljare som gamingtillbehör, drönare och ljudprodukter. I Barkarbyvaruhuset finns även en Viritual Reality-studio samt inspirationsområdet ”Open House” där Elgiganten tillsammans med Samsung visar upp lösningar inom ramen för det smarta hemmet. De fysiska varuhusen fyller en viktig funktion för kunderna och utvecklas allt mer mot inspiration- och upplevelsecenters där kunderna kan klämma, känna och uppleva produkterna innan köp.

Nyheter
Varuhuset är också först i Sverige med en Telia/Halebop-Shop-in-shop. Andra nyheter som kunderna nu kan ta del av är ett nytt Företagscenter för företagskunderna samt ett nytt service-center där kunderna kan få hjälp med hemleveranser och installation i hemmet, förinstallation av nya produkter, molntjänster, överföring av data från mobiler, reparationer och service.

Utställningen med Epoq-kök har fördubblats och vitvarusortimentet har breddats ytterligare.

– Kök- och Företagsförsäljning samt tjänster är våra snabbast växande affärsområden så det faller sig väldigt naturligt att dom får ett större utrymme i takt med den växande efterfrågan, säger Niclas Eriksson.

Nyinvigning även i Nyköping
Klockan 08:00 idag är det även nyinvigning av Elgigantens varuhus i Nyköping. Adressen är densamma som tidigare, men butiksytan har utökats med 450 kvadratmeter och sortimentet har breddats betydligt.

– Vi tror väldigt mycket på Nyköping som handelsstad och har därför valt att investera i ett större varuhus som ska täcka upp behovet för några år framöver, säger Niclas Eriksson.

Den 28 september 1994 invigde Elgiganten alltså sitt första varuhus i Sverige. Idag, 22 år senare, har Elgiganten 160 butiker och varuhus över hela Sverige och närmare 3300 anställda.

• Bygg, fastighet

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 159 butiker och varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2015/2016 uppgick koncernens omsättning till 33,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.