Johan Järnliden ny marknadschef för Elgiganten

Johan Järnliden har utsetts till ny marknadschef för Elgiganten AB. Han tillträder tjänsten den 1 oktober. Johan efterträder Eddie Hernandez som fortsätter inom Elkjøp-koncernen i rollen som nordisk marknadsdirektör.

Johan kommer närmast från Phone House där han varit marknadschef sedan 2003. Innan dess var han nordisk marknadschef på Forex. Johan har läst ekonomi och marknadsföring på Högskolan i Halmstad och på Handelshögskolan i Göteborg.

– Först och främst vill jag tacka Eddie Hernandez för ett bra jobb, som nu ger mig en bra plattform att arbeta vidare från. Det känns oerhört spännande att få jobba med Elgiganten, som redan idag är ett av Sveriges starkaste varumärken, men som fortfarande har stor potential att utvecklas, säger Johan Järnliden, tillträdande Marknadschef på Elgiganten.

Under 2014 visade flera externa undersökningar och rapporter att Elgiganten stärkt sitt varumärke. Man utsågs bland annat till det fjärde starkaste varumärket i Sverige i Market och Icanyheters rapport ”Handelns hetaste kedjor och butiker 2014” som baserar sig på konsumeternas betyg.Elgiganten utsågs även till det starkaste varumärket och vinnare i kategorin Hemelektronikkedjor vid Swedish Brand Award 2014. Resultatet baseras på attityder och erfarenheter från över 5000 svenska respondenter.

– Min målsättning är att förbättra preferensen för Elgiganten ytterligare och positionera oss som mycket mer än ett företag med stort sortiment och låga priser. Vi vill utmärka oss och vinna kundernas förtroende genom ett starkt helhetserbjudande med låga priser, högklassig service, personlig rådgivning och inspiration oavsett vilken kanal kunden väljer att möta oss i och det ska utgöra grunden för all vår kommunikation framöver, säger Johan Järnliden.

– Jag är mycket glad över att kunna välkomna Johan in i teamet. Han efterträder Eddie Hernandez som gjort ett fantastiskt jobb under många år och som nu tar med sig sina erfarenheter från den svenska marknaden ut i övriga Norden. Johan har en mycket gedigen bakgrund och stort kunnande från flera marknadsområden vilket jag är övertygad kommer att stärka Elgiganten ytterligare, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

– Just nu har vi en extrem utveckling med utrullningen av ett nytt butikskoncept och öppnandet av 75 nya butiker i citykärnor och gallerior över hela landet. Johans kunskap och erfarenhet har varit en stor tillgång i det arbetet och kommer att så vara även för utvecklingen av vår befintliga affär, säger Niclas Eriksson.

• marknadskommunikation
  • kommunikation
  • niclas eriksson
  • marknadschef
  • johan järnliden
  • forex
  • phone house
  • el-giganten

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 78 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK. I Norden finns totalt 390 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Dixonscarphonegroup.com