​Nytt detaljhandelsrekord under Black Friday!

Trots att Elgigantens hemsida inte fungerade som planerat under starten av årets Black Friday lyckas hemelektronikskedjan ändå slå ett nytt detaljhandelsrekord. Det är första gången i svensk handelshistoria som ett detaljhandelsföretag når en omsättning på strax över en miljard kronor under en tredagarsperiod.

Intresset för Black Friday har aldrig varit så stort i Sverige som det var i år. Inför Black Friday var Elgigantens kampanj rekordpopulär på Google. Trenden höll i sig och efter årets Black Friday kan det konstateras att både antalet butiksbesökare och kunder inne på hemsidan blev rekordhögt. Den enorma belastningen på hemsidan orsakade dock tekniska svårigheter för Elgiganten till en början.

- Vi hade tekniska problem med vår hemsida under torsdagskvällen och stora delar av fredagen. Vi har all förståelse för den frustration våra kunder kände och vi beklagar verkligen detta. Situationen som uppstod på vår hemsida är under all kritik. Just nu utreder vi det inträffade. Vårt nätverk med butiker över landet blev dock en naturlig handelsplats när hemsidan gav vika, säger Niclas Eriksson VD på Elgiganten.

Under torsdagskvällen bjöd Elgiganten in alla sina klubbmedlemmar till en VIP-kväll där de fick möjligheten att ta del av årets kampanj kvällen innan Black Friday. Med en VIP-biljett som skickades ut via mejl välkomnades alla kundklubbsmedlemmar till sina lokala varuhus från klockan 19.00. Uppslutningen slog alla förväntningar och köerna ringlade sig långt från butikernas entréer. Detta skedde dock inte på bekostnad av intresset för självaste Black Friday. Inför öppning klockan 07:00 på fredagsmorgonen rapporterades det återigen om kunder som hängde på låset vid varuhus runt om i landet.

- Vi förväntade oss att det skulle bli en ökad tillströmning av kunder under årets Black Friday, men resultatet slog alla förväntningar! Innan e-handeln ens hade dragit igång hade besökarantalet ökat kraftigt mot ifjol. Att vi över Black Friday perioden slog ett nytt detaljhandelsrekord känns fantastiskt, säger Niclas Eriksson.

Elgigantens Black Friday försäljning hade en tillväxt på 10,7 procent jämfört med samma period ifjol, vilket i sig var ett rekordår. I år är den fina tillväxten främst de fysiska butikernas förtjänst. Under Black Friday öppnade Elgiganten dessutom två nya Phonehouse butiker, en i Jägersro och en Löddeköpinge.

- Tyvärr nådde vår e-handel inte den utvecklingen som vi önskat, på grund av situationen på vår hemsida gick vi miste om försäljning. Men om vi ser helhetsbilden av handeln så levererar årets Black Friday ändå över förväntan försäljningsmässigt, och detta är tack vare de fina kundflödena vi hade till våra, numera, 176 butiker och varuhus runt om i landet, säger Niclas Eriksson.

Smarta-produkter och gamingprylar är två kategorier som ökat i försäljning jämfört med i fjol. Storsäljarna är dock är fortfarande TV-apparater och hörlurar.

Här är en lista på de populäraste produkterna hos Elgiganten under årets Black Friday:

1. TV

2. Mobiler

3. Datorer

4. Hörlurar

5. Surfplattor

6. Högtalare

7. Tvättmaskiner

8. Spelkonsoller

9. Diskmaskiner

10. Soundbars

• Företagande, allmänt

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.200 anställda och 176 butiker och varuhus. Här ingår även våra Elgiganten Phonehouse-butikerna som du hittar i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2018/2019 uppgick koncernens omsättning till 38,3 miljarder NOK. I Norden finns totalt 415 varuhus och ca 11.000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.