Pressinbjudan seminarium Almedalen: Barn med diabetes underpresterar i skolan

Välkommen till Lillys seminarium i Almedalen 2010!

Barn med diabetes underpresterar i skolan
- kan resultaten förbättras med hjälp av utbildning?

Att ha diabetes är en livslång utmaning. Diabetes är en våra vanligaste folksjukdomar i Sverige, med minst 350 000 personer som är drabbade. Barn med diabetes riskerar att prestera sämre i skolan än sina kompisar på grund av att de inte har kunskap och insikt i hur viktigt det är att sköta sin sjukdom. Visst finns det utrymme för förbättringar i dagens Sverige? Vi vet att patienter som har kunskap om sin sjukdom mår bättre och har större chans till ett bra liv. Att förstå och sköta balansen mellan insulin och mat är nyckeln för att barn med diabetes skall kunna utnyttja sin fulla potential i skolan. Det är speciellt viktigt att stödet finns i unga år när vanor etableras för resten av livet. Välkommen till Lillys seminarium där vi diskuterar hur man kan förbättra förutsättningar för barn med diabetes att få en bra start i livet med bättre stöd och utbildning.

Medverkande: Björn Eliasson, docent Diabetescentrum Sahlgrenska Universitetssjukhuset,
Kenneth Johansson, riksdagsledamot och ordförande i socialutskottet, Johnny Ludvigsson, professor och barnläkare vid Linköpings Universitet, Margareta Nilsson, Mona Landin-Olsson, Mona Andersson, Nationella Diabetes Teamet, Carin Landsmer, Lilly Diabetes

Tid: 6 juli, 15.00–16.30 (med svalkande mellanmål)

Plats: Högskolan i Visby, sal B51

För ytterligare information:
Cecilia Björkman, Kommunikationschef, Lilly, Tel: 070-609 88 36
Madeleine Wallding, External Affairs Manager, Lilly, 070-609 88 29

Lilly Diabetes

Lilly har i mer än 80 år satsat på att hjälpa patienter med diabetes och har kontinuerligt utvecklat innovativa behandlingsmetoder för läkare och patienter. Eli Lilly & Company har stått bakom en rad betydande framsteg inom diabetesbehandlingen. Lilly var först med att ta fram insulinet 1923.

…och de andra 364 dagarna

De flesta diabetespatienter träffar sin läkare en gång om året. Men de stora utmaningarna möter man under årets andra 364 dagar, då man ska klara sig på egen hand. Lilly uppmärksammar detta och erbjuder, förutom effektiva mediciner och bra hjälpmedel, också självhjälpsverktyg i form av grupputbildningar, dataspel, sms-tjänster och annat stöd som hjälper diabetiker att själva ta kontroll över sin sjukdom – de andra 364 dagarna.

• almedalen
  • lilly