I helgen besöktes eCarExpo i Stockholm av 15 500 personer.

15 500 besökte eCarExpo i helgen

Elbilsmässan eCarExpo befäster sin position som Europas största elbilsmässa. I helgen besöktes mässan i Stockholm av 15 500 personer. Nästan 5 000 av dessa kom på fredagens branschdag vilket även gör den till landets allra största mötesplats för bilbranschen.
– Det är så tydligt att hela branschen går mot el, säger mässchefen Gunnar Dackevall.

När eCarExpo invigdes i fredags var mässgolvet inte bara fyllt av bilpremiärer från 20 tillverkare. Här fanns också de allra flesta av den svenska bilbranschens beslutsfattare liksom majoriteten av landets motorjournalister och en stor mängd debattörer. Dessutom många ledande personer från energisektorn.

Totalt kom 15 500 personer varav 5 000 på branschdagen. Mässan i Göteborg i december lockade ca 12 000 besökare vilket gör att eCarExpo i Sverige haft totalt 27 000 besökare i vinter.

Fler sålda elbilar – trots allt

En del talar om elbilsförsäljningen som om den gått ner. Men nyregistreringarna ökade med 18 % från 2022 till 2023 i en marknad som i praktiken stod stilla. Även januari 2024 såg en ökning i absoluta tal från 4 200 till 4 900 bilar jämfört med januari 2023.

– Det talas som om det var en nedgång – men det rör sig egentligen bara om en minskad hastighet i uppgången, menar Gunnar Dackevall.

– Men det är så tydligt att hela branschen går mot el. Det är där alla nysatsningar görs. Sedan är det en bransch som omformas på alla möjliga sätt, inte bara vad avser drivmedel. Vi har Kina-märkena, nya sätt att sälja och att ta betalt och alla nyheter i infrastrukturen. Då behövs verkligen detta forum för samtal och möten.

I år deltog ett 20-tal bilmärken i mässan i Stockholm vilket är något färre än förra året. Något som inte var oväntat med tanke på den tuffare konjunkturen i Sverige. När eCarExpo besökte Köpenhamn i höstas var läget ett helt annat, med rekord både när det gäller antalet utställare och besökare och en försäljning som nådde nya höjder.

Nu i veckan flyttar hela mässan till Oslo där eCarExpo i helgen för första gången begås på norsk mark. Det blir det fjärde landet och den femte staden för det snabbväxande mässkonceptet.