Kempower laddar ellastbilarna på eComExpo

Finska Kempower blir officiell laddpartner till transportmässan eComExpo – både i Sverige och i Danmark. Företagets laddsystem har blivit något av favoriter bland professionella laddoperatörer – och inte minst för tung trafik.

– Att erbjuda provkörningar av el-lastbilar i alla storleksklasser är en viktig del i vårt erbjudande och då krävs det laddning som verkligen fungerar. Det säger Anna Fägersten som är marknadschef för eComExpo.

Dels handlar det om att fordonen måste ha laddning för att kunna köras. Men också om att låta människor prova att ladda. Både att ansluta kontakter och att följa laddning i såväl fordon som laddare.

– Bara att få prova att koppla i och ur en laddhandske är något nytt för många. Och här kan de få känna på det utan stress.

Det speciella med att erbjuda laddning för tunga fordon på en mässa är att det rör sig om en tillfällig lösning. Något som är ganska enkelt för personbilar men betydligt svårare för lastbilar som oftast bara går att ladda med likström (DC).

– Vi tycker att det är mycket roligt att vara med som exklusiv laddpartner på både eComExpo Stockholm och Köpenhamn och erbjuda en smidig laddupplevelse till alla som vill prova att ladda ellastbilar, säger Erik Kanerva, Director, Sales North Europe på Kempower.

– Vårt kunniga nordiska team kommer att vara på plats på båda evenemangen med en monter, och berättar gärna mera om våra snabbladdningslösningar.

Kempower är unik genom att de har en portabel DC-laddare

Kempower Movable Charger som kan ge upp till 40 kW effekt och som kan anslutas direkt till en 3-fas kontakt.

– Det finns många situationer där det antingen behövs snabbladdning tillfälligt eller möjligheter att flytta på laddningen. Då är Kempower Movable Charger en optimal lösning. Den används bland annat av evenemang, buss- och lastbilsdepåer, logistikcenter och bilverkstäder.

Kempower i korthet:

Kempower utvecklar och tillverkar DC-snabbladdningslösningar för elfordon. Visionen är att skapa världens mest användarvänliga och eftertraktade elfordonsladdningslösningar för alla, överallt. Produktutvecklingen och produktionen finns i Finland och merparten av material och komponenter införskaffas lokalt. Företaget fokuserar på alla e-mobilitetsområden från personbilar, lastbilar och bussar till maskiner och marin.

Kempower är noterat på Nasdaq First North Growth Market Finland. www.kempower.com/sweden

Kempower, media
Mikaela von Martens, Marketing Communications Manager, Nordics, Kempower