PRESS STOPP: Emily GT från Trollhättan visas på eCarExpo i Göteborg

Den unika elbilen Emily GT som tagits fram i Trollhättan kommer till eCarExpo i Göteborg den 1 – 3 december. Det blir första gången sedan bilen helt oannonserad presenterades för ett halvår sedan som allmänheten får möjlighet att se den.

Efter att bolaget NEVS tog över Saabs konkursade verksamhet i Trollhättan 2012 har det varit många bud om framtiden för verksamheten. Det slog därför ner som en bomb när det i våras visade sig att att personal från NEVS i hemlighet utvecklat en helt ny elbil på bara nio månader. Och inte vilken elbil som helst – Emily GT som bilen heter är en hyperavancerad bil med en motor i varje hjul och en räckvidd på upp till 100 mil.

Världsmedia bjöds in att provköra de sex byggda exemplaren och lovorden tog aldrig slut. Detta var en bil som i sann Saab-anda erbjöd tekniska lösningar som hos andra biltillverkare inte skulle komma längre än till ingenjörernas mötesrum. Och en körupplevelse som var i klass med de allra bästa bilarna på marknaden.

– Vi har både jobbat hårt och haft roligt när vi tagit fram Emily, säger Peter Dahl som varit ansvarig för projektet på NEVS.

– Vi har fått en fantastisk respons från människor över hela världen, och det ska bli verkligt roligt att nu visa upp vad vi gjort för alla som vill titta.

Bilen och all teknik som den demonstrerar är till salu. Intressenter från hela världen har besökt Trollhättan och tittat på bilen och diskuterat olika lösningar men ännu är inget klart.

Däremot är det bestämt att hela Sverige kan se Emily på riktigt på eCarExpo i Göteborg den 1–3 december.

Under press- och branschdagen fredag den 1 december kommer Peter Dahl själv att vara på plats för att svara på frågor från media.

Till redaktionen – ackreditering:

För ackreditering till eCarExpo Göteborg 2023 maila vår PR chef Mats Genberg

mats.genberg@elife.se

Mässan äger rum den 1–3 december på Svenska Mässan.
    Press och branschdag med presentationer, intervjumöjligheter mm är fredag den 1 december. Komplett program meddelas senare.

Öppettider: Fredag: 08:30–17:00. Lördag: 10:00–17:00. Söndag: 10:00–16:00.

Ange gärna följande för varje person du önskar ackreditering för.

Namn:
    Funktion: (Skribent, fotograf, poddare, youtuber e t c…)
    Media:
    Mail: